Tijdschrift.nl logo
IN DIT NUMMER

75 jaar porsche

Er is een hoop te vertellen als je al bijna acht decennia ’s werelds beste sportauto’s bouwt. Dit zijn de hoogtepunten, van 1948 tot vandaag

PORSCHE

DE COOLSTE AUTO’S, DE SLEUTELMOMENTEN, HET VERHAAL TOT NU TOE

1948–2023

JAREN ’40

1948 DE GEBOORTE VAN PORSCHE

De 356/1 gaat in juni in de verkoop, maar eigenlijk startte Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH al in 1931 als een adviesbureau van deze meneer, Professor Ferdinand Porsche

KROEG PRAAT

We weten allemaal dat Lamborghini tractoren bouwde, maar ook Porsche maakte tussen 1949 en 1963 (in licentie) een reeks agrarische werkpaarden

1948 356/1

Omdat Porsche na de oorlog niet naar Stuttgart mag terugkeren, wordt de 356/1 door Ferry Porsche ontwikkeld in het Oostenrijkse Gmünd. De auto wordt ontworpen door Erwin Komenda, en zijn luchtgekoelde 1,1-liter motor ligt meer in het midden dan achterin. Toch: ziet er al uit als een Porsche

JAREN ’50

1950 ZOALS HET KLOKJE THUIS TIKT

De productie start in Zuffenhausen met de hulp van Reutter Karosserie. Porsche koopt de autobouwende tak van dat bedrijf in 1963, de rest zal Recaro worden

1951 DOOD VAN EEN LEGENDE

De oprichter van het bedrijf, Ferdinand Porsche, overlijdt op 75-jarige leeftijd. Zoon Ferry neemt de leiding over

1954 356 SPEEDSTER

Deze versie volgt op een verzoek van de Amerikaanse importeur Max Hoffman, die denkt dat een gestripte 356 weleens zeer in de smaak zou kunnen vallen bij klanten in zuid-Californië. Hij heeft kuipstoelen en de voorruit kan worden verwijderd

1953 DE EERSTE OVERWINNING

Op de Nürburgring zet de 550 Spyder de toon voor de komende 70 jaar: hij wint, en Porsche is daar nooit mee gestopt

1953 550 SPYDER

Een toonbeeld van lichtgewicht, hoogtoerig minimalisme: zijn middenmotor levert maar 110 pk, maar de 550 Spyder weegt 550 kilo. Dat lijkt misschien niet indrukwekkend, maar de auto blijkt een reuzendoder, met klasseoverwinningen op Le Mans en in de Carrera Panamericana. James Dean is er dol op, maar die relatie eindigt in tranen…

JAREN ’60

1961 EEN FLIRT MET DE F1

Porsche stapt in de Formule 1 met auto’s die eigenlijk voor de Formule 2 zijn gebouwd. Met een nieuwe auto en motor wint Dan Gurney de Franse GP in 1962, maar het hele avontuur wordt te prijzig voor Porsche

1963 TYPE 901

Hij wordt onthuld op de autoshow in Frankfurt van 1963, maar er worden maar 82 auto’s met de ‘901’-badge gebouwd voordat hij wordt omgedoopt tot 911 en een bloedlijn start die tot de dag van vandaag voortduurt. Hij heeft een langere wielbasis dan de 356 en is een stuk praktischer. Vroege 911’s halen maar 130 pk uit hun 2,0-liter zescilinder boxermotor, maar wegen net aan 1.000 kilo. De zoon van Ferry, Ferdinand ‘Butzi’ Porsche, tekent voor het ontwerp

1963 JURIDISCH GEDOE

De nieuwe Type 901 moet 911 gaan heten omdat Peugeot de rechten blijkt te hebben op cijfercombinaties met een 0 in het midden

KROEG PRAAT

De 356 mag dan in 1948 de eerste Porsche zijn geweest, het zou tot de 911 duren voordat een Porsche ook echt het Porsche-logo op de neus droeg

1964 VEELZIJDIG

De 904 Carrera GTS wint de Targa Florio, dan zijn klasse op Sebring en Le Mans, en zelfs de Monte Carlo-rally. Een veelzijdig apparaat, wat je zegt

904 1964

Dit is de eerste Porsche die een carrosserie van glasvezel heeft, gemaakt door vliegtuigfabrikant Heinkel. Ook deze is van de hand van ‘Butzi’ Porsche. Hij verschijnt in 1964 en wordt de maatstaf in talloze heuvelklims, langeafstands-en sprintraces in de 2,0-literklasse. Een belangrijke Porsche GT in deze jaren

911 TARGA 1966

Amerikaanse wetgevers willen een verbod op cabrio’s, en dit is het antwoord van Porsche: de zogenaamde ‘veiligheidscabrio’. Hij had bijna 911 Flori geheten, maar het wordt toch Targa – ter ere van de overwinning bij de Targa Florio

1969 EEN TIKKELTJE TE HEET…

Je zou zo vergeten hoeveel moeite Porsche moest doen om de 911 rijdbaar te maken. In 1969 verschijnt een B-versie waarmee wordt getracht enkele van de wildere karaktertrekken van de auto met de motor achterin te temmen. De achterwielen worden 57 millimeter verder naar achteren geplaatst om het plotselinge overstuur te reduceren waar eigenaren over klagen

1965 912

Hij is betaalbaar en moet het gat dichten tussen de 356 – nog altijd in productie – en de sterkere 911. Hij heeft een aangepaste, 90 pk krachtige versie van de 1,6-liter viercilinder boxer van de 356 SC, en een vierversnellingsbak

1967 911 R

Het eerste grote statement van ene Ferdinand Piëch, een neef van Ferry Porsche, die in 1966 benoemd wordt tot hoofd R&D. De ultraslanke 911 R weegt maar 800 kilo, waarmee hij tot op de dag van vandaag de lichtste 911 ooit is. Er worden er maar twintig gemaakt

1968 DAYTONA 1-2-3

Porsches eclatante overwinning bij de 24 Uur van Daytona in 1968 is de eerste triomf bij een 24-uursrace en één van de negentien in totaal op het fameuze circuit. Het is ook een topjaar voor sterrijder ‘Quick Vic’ Elford; hij wint de Monte Carlo-rally in een 911 in januari, Daytona in februari, plus de Targa Florio en de 1.000 Kilometer van de Nürburgring in mei

JAREN ’70

1970 EERSTE OVERWINNING OP LE MANS

Er bestaat geen raceauto van Porsche die zo iconisch is als de 917. De twaalfcilinder boxer boekt de eerste overwinning op Le Mans en domineert de Can-Am de volgende twee jaar

1970 914

De 914 is een samenwerking tussen Porsche en VW, onder supervisie van Ferdinand Piëch. Hij moet de 912 en de Type 34 VW Karmann Ghia coupé vervangen. Aanvankelijk met twee motoren verkrijgbaar: VW’s 80 pk sterke 1.7 boxer en Porsches 2.0 zescilinder boxer met 110 pk. Lange wielbasis, klapkoplampen en in kleuren die alleen in de jaren ’70 bestonden

1971 TESTEN ZULLEN WE

Het nieuwe R&Dcentrum wordt geopend in Weissach, 20 kilometer ten westen van Stuttgart. Hier vindt al het ontwikkelingsen testwerk plaats, nog steeds

1974 PORSCHE ONTDEKT TURBO’S

De 911 Carrera RSR Turbo doet het ondanks zijn kleine motorinhoud van 2,14 liter zó goed dat we een jaar later getrakteerd worden op de straatauto, de 911 Turbo. Een historisch moment

1973 911 RS 2.7

‘Het moest een heel lichte, snelle sportauto worden’, herinnert testchef Peter Falk zich over de auto die eerst bedoeld was als homologatiespecial. En dat werd het: bij een gewicht van slechts 960 kilo kom je met 210 pk een heel eind. Ook de eerste met de befaamde ducktail-spoiler

1975 911 TURBO

Ernst Fuhrmann neemt de techniek van de griezelige 917/30 Can-Am-auto en past die toe op de 3,0-liter motor van de 911. Onder de interne aanduiding 930 resulteert dat in een 260 pk sterke achtbaan. Porsches entree in de ontluikende supercar-scene vereist een stevige hand, stalen zenuwen en een katachtig reactievermogen om de turbovertraging en ‘losse’ achterkant het hoofd te bieden. Visuele wijzigingen zijn onder meer de zwarte harmonicabumpers, raamlijsten en deurgrepen in zwart geanodiseerd aluminium, een paneel tussen de achterlichten met het Porsche-logo, uitgeklopte wielkasten en een enorme achterspoiler. Vanaf 1978 wordt de motor vergroot naar 3,3 liter, waardoor 300 pk wordt geproduceerd. Slik

1976 924

Begint alweer als samenwerking met VW, dat later afhaakt en de goedkopere Scirocco gaat maken. De 924 vervangt de 914 als Porsches instapper. De motor is de 2,0-liter van VW, die ook in de Audi 100 en, niet heel sexy, het VW LT-busje te vinden is. Die motor ligt voorin, de versnellingsbak achterin, wat een aanzienlijk vriendelijker weggedrag oplevert en herhaald wordt bij de 944, 928 en 968

KROEG PRAAT

Porsche won in 1970 op Le Mans met Hans Herrmann en Richard Attwood. Attwood kon tijdens de race alleen melk drinken. Later bleek dat hij de bof had

1978 CARRERA 3.0 SC

Vanaf 1978 wordt er gesneden in de hoeveelheid verschillende 911’s, maar de belangrijkste attractie is de SC (Super Carrera). Het vermogen start bij 180 pk, maar groeit in de loop der jaren naar 204 pk. Vanaf 1984 heet hij weer gewoon Carrera. Ja, het is verwarrend

1978 928

Hij is oorspronkelijk bedoeld als opvolger van de 911, maar wordt een niche, in die zin dat het de eerste Porsche met een V8 voorin is. En niet de minste; de M28 is uiterst geavanceerd. Het design ziet er ook anno nu nog knap uit. Hij houdt het vol tot 1995

1978 935/78 MOBY DICK

Oké, het is geen straatauto, maar we kunnen niet om deze heen. Hij bereikt op de Mulsanne Straight op Le Mans een snelheid van 365 km/u en zijn 3,2-liter motor met twee turbo’s is goed voor 845 pk. En hij heeft een watergekoelde vierkleps cilinderkop. Zijn beroemde bijnaam heeft hij te danken aan de longtail-carrosserie van de grote Norbert Singer. Wordt slechts bij vier races ingezet

JAREN ’80

1980 DIEPTEPUNT?

Er wordt voor het eerst verlies geleden en de 911 dreigt uit Amerika verbannen te worden vanwege de strenge emissie-eisen aldaar. De familie benoemt een nieuwe CEO, de Amerikaan Peter Schutz, om de boel weer op gang te krijgen

KROEG PRAAT

Porsche heeft de 24-uursrace van Le Mans vaker gewonnen dan welk ander merk ook. De eerste keer in 1970; daarna nog achttien keer

MUSEUMSTUK WINT LE MANS

Porsche is de Grote Baas in de jaren ’80. Laten we wel wezen, de 936 Spyder is feitelijk al een museumstuk wanneer hij in 1981 (weer) Le Mans op zijn naam zet

1986 959

Samen met de Ferrari F40 is dit de auto die de jaren ’80 pas echt kleur geeft. De 959 gebruikt de mal van de 911 en verandert hem in een luchtkasteel dat op aarde terecht is gekomen. De fascinerende carrosserie is gemaakt van een composiet van aluminium en Kevlar, de vloer van Nomex. Hij wordt aangedreven door een 450 pk sterke 2,8-liter zescilinder boxer met sequentiële turbo’s om de turbovertraging de das om te doen. Het binnenste van de motor is sterk gebaseerd op de kennis die is opgedaan met die epische 956 en 962 langeafstandsracers. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden en een topsnelheid van bijna 320 km/u, ongekende cijfers in die tijd. Maar hij heeft ook vierwielaandrijving en de computerkracht om het koppel variabel te kunnen verdelen over voor-en achteras. De rijhoogte wordt automatisch aangepast om de aerodynamica te helpen. Hij is feitelijk een laboratorium op wielen en de stamvader van zo’n beetje elke supercar die sindsdien is verschenen. Er worden er uiteindelijk maar 292 gemaakt; Bill Gates koestert de zijne nog steeds. Hij is oorspronkelijk bedoeld voor de Groep B-racerij, maar schrijft ook de Rally Parijs-Dakar in 1984 en 1986 op zijn naam

1982 944

De 944 vervangt de 924 en profiteert van de nieuwe 2,5-liter viercilinder (feitelijk een doormidden gezaagde 928-motor) met 163 pk. Hij is sneller, scherper, remt beter, is comfortabeler en ziet er met zijn brede wielkasten ook een stuk beter uit. Krijgt later ook een turbo toebedeeld

1983 911 CABRIO

De open 911 wordt voor het eerst getoond als een designstudie in Frankfurt in 1981. De 911 SC Cabrio verschijnt zes maanden later. Drie dwarsbalken in het dak zorgen ervoor dat de 911-vorm in dichte toestand behouden blijft. Elektrische bediening volgt in 1987

1984 F1-DOMINANTIE

De TAG-Porscheturbomotor achter in de McLaren MP4/2 is een beul: vijf titels en winst in 22 van de 48 races

1984 CARRERA 3.2

Een van de bestverkochte verschijningsvormen van de 911. De boxermotor wordt vergroot naar 3.164 cc voor 231 pk, met een L-Jetronic-motormanagement van Bosch dat de brandstofinjectie en ontsteking regelt. Al met al is hij voor 80 procent nieuw. De naam Carrera is na zeven slaapjaren weer terug

1986 959 RALLY WINT PARIJS-DAKAR

Deze technische pionier mist de Groep B-boot waarvoor hij werd ontwikkeld. Toch: de verrassingsoverwinning van de 953 in 1984 blijkt dankzij de slimme 4WD geen toeval

1986 ADAPTIEVE VIERWIELAANDRIJVING

Een van de vele technische nieuwtjes van de 959: vierwielaandrijving die de koppelverdeling aanpast aan de hoeveelheid grip die het brein aan boord van de auto detecteert. De stuurhoek, positie van het gaspedaal en turbodruk worden allemaal gemeten voordat de auto besluit waar alle oempf naartoe moet

1986 BANDENSPANNINGSMETER

De holle magnesium wielen van de 959 zijn er niet alleen om gewicht te besparen. Ze zijn nodig voor de eerste bandenspanningsmeter ter wereld, die in het leven is geroepen omdat een andere primeur van de 959 (run-flat banden) een waarschuwingssysteem nodig heeft, voor als er op snelheid toch een lek optreedt

1987 OP ORDE

Het begin van het decennium is vergeten – er worden 250.000 911’s verkocht, wat wordt gevierd met een limited-edition Jubilee-model

1989 IN EIGEN HUIS

Porsche stopt met de productie in de oude Reutter Karosserie-fabriek. De locatie van de nieuwe fabriek: aan de overkant van de straat

1989 911 [964]

Algemeen bekend als de 964, maar met de badges Carrera 2 en Carrera 4, waarbij dat laatste duidt op de komst van vierwielaandrijving. Het silhouet mag dan herkenbaar zijn, de auto is zo goed als geheel nieuw. De ophanging heeft veren in plaats van torsiestangen. De nieuwe M63-motor heeft een inhoud van 3,6 liter

1989 911 SPEEDSTER

Een special die maar één jaar wordt gebouwd, als afscheid van de oude 911 en eerbetoon aan de originele 356 Speedster. In 1987 is er al een concept, dat van baas Peter Schutz het groene licht krijgt. Gebaseerd op het onderstel van de 3.2 Carrera, met een frameloze en heel schuin staande voorruit die 79 millimeter korter is dan normaal. Geen achterstoelen, wel een ‘dubbel-bubbel’ afdekplaat

1987 CARRERA CLUBSPORT

Wordt in augustus geïntroduceerd en is puur voor de racerij bedoeld. De CS heeft een bijzondere motor met holle inlaatkleppen en een verbeterde ophanging. Maar alles draait om het gewicht: zo’n beetje alles is verwijderd. Er worden er 340 gemaakt, de meeste in Grand Prix-wit met rode wielen en Carrera CS-stickers op de zijkant

JAREN ’90

1993 911 [993]

Bij iedereen bekend als de 993 – hij versterkt de bloedlijn na de 964. Een nieuwe multi-link ‘Weissach-as’-ophanging en een aluminium subframe temmen het weggedrag, er is nieuwe kleptiming, Varioram, voor meer koppel bij lage en meer vermogen bij hoge toeren, en een van de 959 afgeleide visco-koppeling in de Carrera 4-modellen levert nog meer rijplezier op

1993 NIEUWE BEZEMS

Wendelin Wiedeking wordt CEO van Porsche. Hij leidt het bedrijf over het kronkelige pad naar uitbreiding

1993 968 CLUB SPORT

Hij is familie van de 924, maar een uitstekend voorbeeld van evolutie à la Porsche. Men claimt dat de 968 voor 80 procent nieuw is, en het weer tot leven roepen van de naam Club Sport en het verwijderen van airco, achterstoelen en geluidsisolatie leidt tot een van dé grote rijmachines van Porsche

KROEG PRAAT

Weleens in de metro in Oslo geweest? De treinstellen zijn van subfirma Porsche Design, in 1972 opgezet door een kleinzoon van Ferdinand Porsche

1996 BOXSTER

Lastig voor te stellen, maar Porsche verkeert in het begin van de jaren ’90 in zwaar weer, door twijfelachtige beslissingen op productgebied en een mondiale economische recessie. Lang na de 914 zet de Boxster het idee voort van een instapcabrio met middenmotor. In 1993 krijgt hij vorm via een door Grant Larson ontworpen concept, dat uitstekend wordt ontvangen. Vroege auto’s hebben een 2.5 zescilinder boxer met 204 pk; het wordt interessanter met een upgrade in 1999, met een 2.7-instapper en een S met een 3.2. De Boxster zit in eerste instantie slim maar voorzichtig in elkaar, maar wordt met de jaren almaar opwindender

1996 NOG EEN MEILENSTEIN

De miljoenste Porsche is een feit: een 911 Turbo in politieuitvoering, die wordt gedoneerd aan de lokale politie. Vermoedelijk om andere Porsches te kunnen pakken

1997 911 GT1 STRASSENVERSION

Er worden slechts twintig van deze monsters gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg, zoals verordonneerd door de regelmakers wanneer Porsche weer wil meedoen aan de langeafstandsracerij in de jaren ’90 om de McLaren F1 een lesje te leren. Hij is een soort combinatie van het moderne front van een 911 en de achterkant van een 962. Er ligt een 3,2-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s in, goed voor 544 pk en 600 Nm. Hij rijdt heel wat beschaafder dan ie eruitziet

1998 DE ZOON VAN DE OPRICHTER OVERLIJDT

Ferry Porsche overlijdt op 88-jarige leeftijd. Hij was in 1989 met pensioen gegaan, maar bleef daarna toch veel invloed houden

1998 ALWEER WINST OP LE MANS

De koolstofvezel monocoque zorgt ervoor dat de GT1 maar 950 kilo weegt. Een twin-turbo 3.2 en rotsvaste betrouwbaarheid leiden de 911 GT1-98 naar Porsches zestiende overwinning

1997 WATERGEKOELDE MOTOR

Heiligschennis, gillen de puristen. Maar Porsche vindt dat het de grenzen van de betrouwbaarheid heeft bereikt met luchtkoeling, en ook de strenger wordende emissie-eisen vereisen de overstap. Porsche kan niet vaak genoeg zeggen dat de zescilinder boxer met vier kleppen per cilinder 300 pk uit 3,4 liter haalt – evenveel als de 3,3-liter 911 Turbo

1997 911 [996]

De nieuwe 911 heet 996, in Porschecodetaal, en hij is zuinigjes ontwikkeld – in die zin dat hij wat onderdelen deelt met de net gelanceerde Boxster. Te veel, voor sommigen, maar het is een noodzakelijk kwaad voor het noodlijdende bedrijf. Het is ook de eerste watergekoelde 911. De GT3-versie is erg begerenswaardig

KROEG PRAAT

De eerste PDK, in de 962, had een pook; maar coureur Hans-Joachim Stück bedacht, vanuit het idee alles rond het stuur te concentreren, de schakelflippers

JAREN ’00

2000 UITBREIDING

Porsche bouwt een nieuwe fabriek in Leipzig, waar twee jaar later de productie van de nieuwe SUV van start zal gaan

2002 CAYENNE

De controversiële beslissing om een SUV te gaan bouwen is natuurlijk nogal een schok voor de puristen, maar het levert wel geld op. Vind ervan wat je wilt, maar de Cayenne heeft wel betaald voor alle andere Porsches waar we zo van houden. Het origineel is betrekkelijk lomp om te zien, maar het model gaat er in de loop van de jaren steeds beter uitzien. De GTS-versie rijdt zelfs heel goed, als dit soort dingen je ding zijn

2004 911 [997]

En zo zijn we beland bij de 997, die alle ‘ongemakken’ rond zijn voorganger op formidabele wijze pareert. De Carrera heeft een 3,6-liter motor met 325 pk, de Carrera S een 3.8 met 355 pk – en dat zijn maar twee van de uiteindelijk 40 verschillende modelvormen. Porsches actieve ophangingssysteem PASM is een belangrijke toevoeging, en bij de tweede generatie debuteert de PDK-bak. De 997 GT3 RS 4.0 blijft een eeuwig 911-hoogtepunt

2004 CARRERA GT

De wereld wordt al gek wanneer in 2000 de conceptcar wordt getoond, en een klein team in Weissach moet besluiten hoe hij rendabel gemaakt kan worden en hoe ze hem kunnen gaan bouwen. Omdat Porsche nu eenmaal Porsche is, ligt er toevallig nog een V10 in de koelkast die ontworpen werd voor eventueel gebruik in de F1 en LMP1. De productieauto heeft een 5,7-liter V10 met 610 pk en natriumgekoelde uitlaatkleppen, cilinderwanden met Nikasil-coating, titanium drijfstangen (tien stuks dus) en gegoten zuigers. De motor valt met 215 kilo in de categorie vlieggewicht. Ook een primeur zijn de koolstofvezel monocoque en subframe – nooit eerder vertoond op een productieauto. De stijfheid van het geheel is dan ook ongekend. De lichtgewicht keramische koppeling (met een diameter van maar 170 millimeter) verwerft de status Bijzonder Lastig, en Porsches beslissing geen stabiliteitscontrole te monteren onderstreept het compromisloze karakter van de auto

2004 VARIABELE TURBOGEOMETRIE

Vertraging? Welke vertraging? De 997 Turbo komt met nieuwe turbo’s van BorgWarner die de geometrie van de schoepen van hun turbinewielen kunnen variëren al naargelang de snelheid van de binnenkomende lucht. Wat neerkomt op meer respons bij lage toeren en een makkelijkere ‘ademhaling’ onderweg dankzij een lagere tegendruk

KROEG PRAAT

VW werd in 2008 kort ’s werelds meest waardevolle bedrijf toen de families Piëch en Porsche op de beurs om heerschappij vochten. Porsche won

2005 CAYMAN

In feite een coupéversie van de Boxster, maar krijgt gaandeweg meer en meer een eigen karakter. Het vaste dak voegt veel stijfheid toe

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Bestel nu

2007 KAARTEN OPNIEUW GESCHUD

Porsche SE wordt de nieuwe holding van de Volkswagen Groep, het deel van Porsche dat auto’s maakt wordt een dochterbedrijf van VW

2008 THEY SEE ME ROLLIN’

Cayenne nummer 200.000 rolt van de band in Leipzig, waarmee zijn positie als geldmachine voor Porsche nog eens wordt bevestigd

2008 RS SPYDER WINT 12 UUR VAN SEBRING

Een vreemd decennium – Porsche negeert de top van de racerij, maar wint toch met LMP2-materiaal. Inclusief, voor het eerst sinds twintig jaar, de race op Sebring

2009 PANAMERA

Porsche had al eens geflirt met het idee van een grote sedan (check het 928 H50 concept uit 1987 en de 989 van het jaar daarop). De Panamera debuteert op de show van Shanghai in 2009. Nog zo’n Porsche die er inmiddels alleen maar beter en mooier op is geworden. De Sport Turismo is cool

JAREN ’10

2010 BOXSTER SPYDER

Hij doet zijn lichtgewicht voorgangers alle eer aan door 80 kilo af te vallen, hoewel het malle dak – Porsche noemt het een ‘pet’ – het bezit van de Spyder alleen zinvol maakt als je een postcode in Californië hebt. Hij weegt maar 1.275 kilo, waarmee hij de lichtste Porsche van zijn tijd is

2010 KERS-HYBRIDE À LA F1

Porsche is in 2010 maar een paar uur verwijderd van de ‘eerste overwinning ter wereld van een hybride auto’ tijdens de 24 Uur van de Nürburgring, met een 911 GT3 die geen accu’s aan boord heeft, maar een 40.000 tpm draaiend vliegwiel in de voetenruimte van de passagier. Het systeem werd ontwikkeld met Williams Advanced Engineering en betekent dat de auto twee rondes méér kan rijden voordat een tankbeurt nodig is. Ironisch genoeg maakt een defecte kleppentrein een eind aan de ambities

2011 911 [991]

Codenaam 991 staat voor de inmiddels zevende generatie 911, die op een geheel nieuw platform staat en 3,4-(350 pk) of 3,8-liter (400 pk) boxermotoren heeft als Carrera en S. Versies die er in de gebruikelijke veelheid aan keuzemogelijkheden uitspringen, zijn een fraaie nieuwe Targa met showbizz-dak, GT3 en de subtiele-behalve-als-je-gaat-rijden 911 R

2013 918 SPYDER

De ultrageheime showauto voor Genève wordt gevolgd door een plug-in hybride hypercar met 608 pk uit een van de racerij afgeleide, turboloze 4.6 V8, plus twee elektromotoren die het geheel oppompen tot 887 pk. De motor is voornamelijk gemaakt van titanium en aluminium. Frank Walliser, die aan de leiding van het project staat, zegt dat de 918 Spyder het beste is dat Porsche ooit heeft gemaakt. Ook een decennium later nog verbluffend

2011 ELEKTRISCHE STUURBEKRACH-TIGING

Dit scheelt gewicht (geen hydraulische toestanden) en brandstof (een e-motor brengt minder verliezen dan een pomp). Bij de 991 stapt Porsche op het systeem over, en blijft het fijnslijpen tot het bijna net zo goed is als het oude. Vergelijk ze maar eens…

2013 PORSCHE KRIJGT EEN STEKKER

De eerste plug-in hybride van Porsche is de Panamera S E-Hybrid, die wordt voorgesteld bij de facelift van de vierdeurs. Je komt er puur op stroom 32 kilometer ver mee

2013 9.000 TPM IN EEN STRAATAUTO

Elke keer als je denkt dat nu echt álles uit Porsches boxermotor is gehaald, verzint de GT-afdeling weer iets nieuws. De 4,0-liter metende motor in de 991 GT3 is een krijser. Oké, er ging er weleens eentje spontaan in vlammen op, maar die problemen lijken te zijn opgelost. Dat stukje tussen de 8.000 en 9.000 toeren per minuut in een GT4 RS of de recente 992 GT3 is het mechanische nirvana

Rivaliteit tussen Duitse merken kan lelijk uit de hand lopen – kijk nou wat er gebeurt als je door Mercedes-territorium rijdt

2014 MACAN

Was de eerste Cayenne nog niet zo’n pretje voor het oog, dat kun je niet zeggen van de Macan. Waarschijnlijk de best uitziende crossover en zeker de beste om te rijden. Hij is al top bij zijn introductie, en zoals bij Porsche te doen gebruikelijk is ie er sindsdien alleen maar beter op geworden

KROEG PRAAT

Voor de duurste Porsche ooit werd 12,2 miljoen betaald op een veiling in 2017. Het was de 917K die door Jo Siffert werd gereden in de film Le Mans uit 1971

2015 CAYMAN GT4

Hij heeft een slechts lichtelijk teruggetunede versie van de 3,8-liter uit de 911 Carrera S, en een streng dieet levert een gewicht op van 1.340 kilo. Alleen met handbak, sperdifferentieel, torque vectoring, PASM en aangepaste aerodynamica. Magnifiek

2016 718 BOXSTER

Emissies en verbruik worden steeds veeleisender, en dus moet er gedownsized worden. De laatste versies van de Boxster en Cayman hebben een 2.0 of 2.5 viercilinder met turbo, nog altijd goed voor 300 en 350 pk. Het typerende inlaatgebrul is goeddeels verdwenen – moord en brand bij de puristen dus – maar verder is het business as usual. Toch geeft Porsche toe, en de zescilinder keert terug in de GTS

2015 919 HYBRID WINT WEC

Na jaren van dominantie door Audi weet Porsche het familielid te verslaan. En blijft dat doen, want ze winnen het endurance-kampioenschap drie jaar op rij. De 919 kan ook overwinning nummer negentien op Le Mans bijschrijven in 2017 – Porsche blijft een van de grootste in de langeafstandsracerij

2015 DIESELSCHANDE

Volkswagen Groepbaas Martin Winterkorn moet vertrekken vanwege gesjoemel met diesels. Zo’n 60.000 Porsches worden teruggeroepen voor aanpassingen

2017 919 EVO BREEKT RONDERECORDS

De 919 gaat met pensioen, en met hem nog wat records, waaronder een al 35 jaar staand record op de Nürburgring. De Evo rondt het circuit in een tijd van 5 minuten en 19,546 seconden

2017 VETERAAN BLIJFT VERKOPEN

De miljoenste 911 rolt van de band. De donkergroene Carrera S wordt meteen het museum ingereden

2017 DOORSTROOM

Porsche neemt een aandeel van 10 procent in de Kroatische start-up Rimac, met het oog op toekomstige samenwerking op het gebied van EV’s

2019 CAYENNE COUPÉ

Onvermijdelijk, en zoals alle SUV-coupés moreel dubieus. Maar ook hier is Porsche weer de beste van het zootje. De Coupé schaaft 20 millimeter van het dak en voegt wat Macan-nuance toe om het geheel toch visueel appetijtelijk te krijgen. Er zijn lichtgewichtpakketten en PASM is standaard

2019 911 (992)

Groter, strakker, met sciencefiction-led-streep. De superkracht van de 911 is zijn alledaagsheid – er zijn er nu zo’n 1,2 miljoen gemaakt, maar Porsche heeft het concept niet alleen in de vingers, ze weten het continu te verbeteren. De twin-turbo 3.0 boxermotor is een geweldenaar, het verbruik voor een auto als deze verrassend laag. Echt, de definitieve sportauto

2019 935 MOBY DICK

Een 911 GT2 RS krijgt als cadeautje voor het 70-jarig bestaan een 935 Moby Dick-makeover. Niet straatlegaal, wel fenomenaal – er worden er slechts 77 gemaakt voor 702.000 euro (zonder belastingen) per stuk. Hij weegt 1.380 kilo en heeft een 700 pk sterke 3.8 met twee turbo’s. En is alleen verkrijgbaar in Agate-grijs met Martini-bestickering

2019 TAYCAN

Porsches eerste EV en een onmiddellijke hit. Design, prestaties, wegligging, kwaliteit – het is allemaal top of the bill. Het gamma bestaat uit de 4, 4S, Turbo en Turbo S, de accu meet 93,4 kWh. Zou zuiniger kunnen zijn en meer bereik kunnen bieden, maar zoals ontwikkelingschef Stefan Weckbach zegt, is het doel geweest om een auto af te leveren die aanvoelt als een 911. En dat hebben ze nog gedaan ook

JAREN ’20

KROEG PRAAT

De Porsche-fabrieken verbruikten in 2022 per auto 2.439 kWh aan energie. Als je er thuis een wilt bouwen, kost je dat alleen aan stroom al 902 euro…

2021 TAYCAN CROSS TURISMO

De briljante Taycan krijgt er een praktischer shooting brake-broertje bij. Het onderstel is griezelig veelzijdig, de engineering kent zijn gelijke niet

2022 BESTE JAAR OOIT

Meer succes heeft Porsche nooit eerder in één jaar gehad. Er worden 309.884 auto’s verkocht, de winst vóór belastingen bedraagt bijna 7 miljard euro en op de beurs van Frankfurt doet het aandeel het uitstekend

2022 911 GT3 RS

De extreemste 911 ooit. Bij deze GT3 RS gaat het allemaal om enorme downforce (860 kilo bij 285 km/u), maar ook om actieve aerodynamica. Er zijn beweegbare flaps aan de voorkant en een enorme zwanenhalsspoiler met een hydraulisch DRS-element, dat de bestuurder kan bedienen via knopjes op het stuur. De motor is een 4.0 zonder turbo die 525 pk produceert en pas bij 9.000 toeren een rode lijn ontmoet. Hoe ze dit straatlegaal hebben gekregen – het is een wonder

2023 EERSTE E-OVERWINNING

Porsche wint voor het eerst een Formule E-race: Pascal Wehrlein haalt de eindstreep in Mexico met nog 0,1 procent lading over

2022 718 CAYMAN GT4 RS

Ehm… Dit is dus een Cayman met de 500 pk sterke, turboloze 4,0-liter uit de laatste 911 GT3. Volgens Andreas Preuninger is het ‘de hoogste tijd eens een feestje te vieren op het 718-platform’. Geen geintje

2023 911 DAKAR

Wie is er nou niet dol op een 911 Safari? De Dakar is gebaseerd op de Carrera 4 GTS, maar krijgt er Pirelli Scorpion-noppenbanden bij, een rvs plaat onder de auto, een speciaal gemaakte spoiler van koolstofvezel, een unieke kofferklep aan de voorzijde en een opgehoogde ophanging. Er worden maar 2.500 exemplaren gemaakt, die voordat je aan de optielijst begint al 306.100 euro (250.208 euro in België) moeten kosten

2023 MISSION X

Hij wordt onthuld op de exacte dag dat 75 jaar eerder de allereerste 356 Roadster de straat op mocht (‘don’t mention the war’). Het is de bedoeling dat Porsches eerste elektrische hypercar het record voor straatlegale auto’s op de Nürburgring aan barrels gaat rijden. Het merk zegt zelf dat de Mission X ‘slechts een conceptcar’ is. Tuurlijk jongens, tuurlijk

ONZE PORSCHE-HERINNERINGEN

SST, NIET VERDER VERTELLEN

King Kong Studio’s, ten westen van Stuttgart. Ik heb net het statische ‘rondje om de auto’ gefilmd met de nieuwe Cayman GT4 RS, het laatste uur heeft vooral Andreas Preuninger het woord gevoerd. Dan valt mijn oog op het zwart gewrapte GT4 RS-prototype waarin hij is komen aanrijden. Ik mag een stukje meerijden als passagier, mits ik beloof er niets over te vertellen. Hij gooit het gas erop en de auto knalt z’n inlaat-hard-rockband tegen m’n trommelvliezen. Krachttermen ontsnappen me, Preuninger straalt als een apetrotse vader. Ik bel meteen de redactie en vertel vol vuur hoe deze auto onze hersens en oren zal verpulveren. Even vergeten dat ik dit niet mocht vertellen – sorry, Andy. Jack Rix

OEPS…

Het is moeilijk te geloven als je weet wat er van Singer geworden is, maar er was een tijd dat het bedrijf bestond uit een paar gasten in LA met een kleine oranje 911 en een emmer vol grootse ideeën. Het duurde drie jaar voor ik ze zover kreeg om me een auto mee te geven – ik was de eerste journalist die mocht – en ik arriveerde op de LA Auto Show om daar… een compleet uit elkaar gehaalde auto aan te treffen. Beeld: veel gebijt op nagels en gehaast om het spul weer in elkaar te zetten. En het lukte. Na een korte maar epische rit kwam ik terug en merkte op dat zulke klassieke Porsches toch nog altijd een handvol zijn als je er hard mee wilt rijden. Beeld: een schaapachtig ogende hoofdmonteur die zijn hand opent om de bouten te laten zien waarmee de stabilisa-torstangen vast hadden moeten zitten. Vergeten te monteren. Toch: bakken pret, en die auto en de eerste impressies bleken hét startpunt te zijn voor de edele bouwer. Restomodden op hoog niveau werd een groot ding en vele anderen zijn inmiddels gevolgd. Tom Ford

BUMPERKLEVEN DELUXE

Wat gebeurt er als je de volledige afstand van Porsches Le Manswinnende raceafstand (5.311 kilometer) over openbare wegen uitsmeert? Nou, dan kom je van de Poolcirkel tot aan het puntje van Afrika. Ik weet dit nutteloze Google Maps-feitje alleen maar omdat ik het moest doen. In drie dagen. In een roedel Porsches… waaronder een 918. Geen zorgen, je mag een pesthekel aan me hebben. Maar het was met recht de roadtrip die alle roadtrips overbodig maakt – een onverwachte route, ongelooflijke locaties en herinneringen die alleen je graf je afpakt. Wat, gezien het feit dat ik gedurende het spektakel niets anders heb gegeten dan zweterige worstjes van tankstations, nog zomaar eens eerder zou kunnen zijn dan me lief is… Rowan Horncastle

WIT WEGTREKKEN

Moby Dick. Niet zozeer walvis als witte haai. Onvergetelijke turbovertraging. Eerst wat zacht gefluit, dat dan indringender wordt; dan gaat het geheel een octaaf omlaag, er klinkt gegrom en gemeenheid als inzuigen uitblazen wordt, de hele auto zet zich schrap en dan… BOEM! Weg ben je. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn zo dat je 160 km/u kunt rijden in z’n één (in 1978 op Le Mans haalde hij 367 km/u) en de heuvel oprijden op Goodwood was doodeng. Een paar dagen later mocht ik het op ons eigen TopGear-circuit nog eens dunnetjes overdoen. Iets meer speelruimte. Maar 845 pk uit een twin-turbo 3,2-liter boxermotor – het is niet iets om mee te sollen. Ik hield al van kinds af aan van dit ding, vind nog altijd dat het een van de mooiste auto’s ooit is en het blijft de meest intense, diepge-wortelde, beestachtige en memorabele auto waarin ik ooit heb gereden. Ollie Marriage

GRAND CAYMAN

Een jaar of tien geleden ging een vriendin een tweedehands 911 kopen bij een dealer. Ik verveelde me toen al het papierwerk geregeld moest worden, liep wat rond in de showroom en ging eens in de demo-Cayman zitten. Iets aan het volwassen simplisme van het interieur raakte me. Het voelde gewoon erg ‘goed’, alsof er een auto voor me op maat was gemaakt zonder dat ik erom had gevraagd. Ik kon hem niet betalen, maar het zaadje was geplant. Sindsdien ben ik ver-wend met Cayennes en verleid door 911’s, maar de Cayman heeft altijd aangevoeld als mijn perfecte Porsche. Vorig jaar heb ik er dan eindelijk een gekocht. Zelfs met alles wat ik beroepsmatig rijd, is hij voor mij Goudlokje onder de sportauto’s: precies goed. Ollie Kew

EVEN EEN RONDJE

Ik ging naar de persintroductie van de Carrera GT in september 2003, om in het gezelschap van Chris Harris (voor AutoCar) en Jeremy Clarkson (voor dit magazine) een verhaal te maken voor de Daily Telegraph. Het weer was prachtig en de auto voelde fantastisch aan. De besturing was op een haast obscene manier intiem, de feedback van het onderstel magisch en de 8.400-tpm V10 een soort race-fantasie. Daarna deed ik wat rondjes over een vliegveld als passagier van Walter Röhrl – die de controle verloor en een megaspin maakte. Eerder had ik de tractiecontrole aan laten staan, en daar was ik nu maar wat blij om. Paul Walkers passagiersrit eindigde op de slechtst denkbare manier. Ze zeggen dat het op moderne banden beter is… Paul Horrell

Lees meer

Alle artikelen
‘In de crisisopvang zat ik uren bij de deur, hopend dat iemand mij zou ophalen’
&C Magazine

‘In de crisisopvang zat ik uren bij de deur, hopend dat iemand mij zou ophalen’

Roos* (28) was in de zevende hemel toen ze in verwachting raakte van zoon Jayden. Tot het zeventien dagen na de bevalling vreselijk misgaat: ze wordt vijf weken opgenomen met een kraambedpsychose.

Lees meer
Al 24 jaar gelukkig getrouwd... Daphne Deckers gunt echtgenoot Richard afspraakjes met andere vrouwen
Story

Al 24 jaar gelukkig getrouwd... Daphne Deckers gunt echtgenoot Richard afspraakjes met andere vrouwen

Het bevalt Daphne Deckers (54) nog steeds goed minder op de buis te verschijnen, zodat ze meer tijd kan doorbrengen in haar tuinhuisje bij haar woning in Muiderberg. Niet om te relaxen, maar om haar podcast Daphne op Donderdag op te nemen met ‘intrigerende vrouwen’ – én om in alle rust te schrijven. Volgend jaar verschijnt haar boek De kracht van het ouder worden, waarin Daphne de nadruk legt op de léúke kanten van het klimmen der jaren. Onlangs is Vrienden maken al van de pers gerold, met illustraties van Joey Holthaus. Het gaat over verbinding en wat vriendschap eigenlijk inhoudt. Dat daarin geïnvesteerd moet worden, weet Daphne maar al te goed. ‘Ik ben zelf heel actief in het in stand houden van mijn vriendenkring; het initiatief om af te…

Lees meer
Molens en meer, véél meer
Margriet

Molens en meer, véél meer

Hollandser dan dit stukje Noord-Holland wordt het niet in ons land. Tegelijkertijd poppen er steeds meer hippe plekken op. Echt, het zindert in de Zaanstreek.

Lees meer
Op de fiets door het vechtdal
Libelle

Op de fiets door het vechtdal

Van een koe-safari tot culinair genieten: het Vechtdal biedt genoeg ontspanning en vertier. En de natuur is er op z’n zachtst gezegd adembenemend.

Lees meer
Topkok ziet ruim een half miljoen euro verdampen
Party

Topkok ziet ruim een half miljoen euro verdampen

Het zit Herman den Blijker op dit moment niet mee. Hij probeert al een tijdje zijn prachtige twee-onder-een-kapwoning in Rotterdam te verkopen, maar nog altijd zonder succes. En dat terwijl de topkok al tonnen heeft moeten toegeven. Heeft hij het geld nodig omdat zijn restaurants slecht lopen of is er wat anders aan de hand?

Lees meer