Tijdschrift.nl logo
En Ook ...

Duurzaamheid & kamperen ‘Het begint bij tandenpoetsen…’

Kamperen is een van de meest duurzame manieren om op vakantie te gaan. Uit onderzoek blijkt dat we daar heel bewust voor kiezen. Maar het kan nóg milieuvriendelijker. Veel campings zijn daar al jaren mee bezig. Straks is het verplicht, door wetgeving vanuit de EU. Wat kan er nóg beter?

TEKST DICK WILLIAM HARINCK
ILLUSTRATIE FIER MEDIA
“Jos van der Sterren: Bedrijven zullen inderdaad gedwongen worden om maatregelen te nemen”

Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, lanceerde vorig jaar de ‘Green Deal’, een pakket maatregelen dat al over 8 jaar (in 2030) moet zorgen voor 55 procent minder CO2 -uitstoot, tot volledig klimaatneutraal in 2050. Welke gevolgen heeft dat voor campings? Kamperen is tenslotte al de minst vervuilende sector als het gaat om vrijetijdsbesteding: hotel- en vliegvakanties leveren fors meer vervuiling op en cruisevakanties doen daar nog een flinke schep bovenop. De CO2 -uitstoot van één cruiseschip is net zo hoog als die van 84.000 auto’s, aldus een onderzoek in opdracht van de Britse krant de Guardian. Vooral voor die sector is er dus werk aan de winkel. Toch ontkomen ook campings niet aan de nieuwe EU-verplichtingen. Hoe kijken deskundigen uit de campingbranche naar deze ontwikkelingen?

Enorme kans voor campings

Marco Walter van Ecocamping ziet de ‘Green Deal’ als een enorme kans: “In het algemeen kun je stellen dat bedrijven die slecht voor het milieu zijn, enorme winsten maken. Terwijl bedrijven die nu al vrijwillig hun footprint beperken, minder winst maken. Dat moet andersom en dat gaat door Green Deal ook gebeuren. Met Ecocamping werken we samen met 214 campings die vooroplopen op het gebied van milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Campings die zelf stroom opwekken, die afval scheiden, die slim omgaan met waterverbruik, die lokale producten verkopen in hun restaurants. Door Green Deal gaat dat voor de hele sector gelden. Niet meer vrijblijvend, maar verplicht.” Jos van der Sterren van de Breda University for Applied Sciences stelt dat bedrijven inderdaad gedwongen zullen worden om maatregelen te nemen, zodra de lidstaten hun wetgeving hebben aangepast aan de Europese richtlijnen. De universiteit in Breda heeft speciaal voor camping-managers een masteropleiding ontwikkeld, met nadruk op duurzaam ondernemen. “Als die wetgeving er is, dan zul je zien dat CO2 -uitstoot wordt belast. Daardoor worden bedrijven - en dus ook campings - gedwongen milieuvriendelijker te gaan werken. De Europese Green Deal helpt daar juist bij, want er is een enorme subsidiepot opengetrokken om bedrijven te helpen bij het investeren in milieuvriendelijke bedrijfsvoering.”

Kamperen als duurzame vakantie

Roel Clay van ANWB Kamperen - onder meer verantwoordelijk voor de camping-inspecties en de ANWB campinggidsen - benadrukt dat niet alleen wetgeving een drijfveer zou moeten zijn om te vergroenen. “Uit onderzoek weten we hoe consumenten ertegenaan kijken: 55 procent van de vakantiegangers vindt duurzaamheid heel belangrijk en houdt daar rekening mee als ze een camping kiezen. En 38 procent zou daar zelfs meer voor willen betalen. Nog een opmerkelijke uitkomst: van alle consumenten die nog niet kamperen, overweegt 37 procent nu wél een campingvakantie, uit oogpunt van duurzaamheid en zorg voor het milieu.” Dat is dus ook een van de redenen waarom ANWB overweegt om duurzaamheid mee te nemen bij het beoordelen van campings en milieuvriendelijke kampeerterreinen opvallender te presenteren, zodat kampeerders makkelijker een keuze kunnen maken. “Overigens kun je nu al op anwbcamping.nl berekenen hoeveel CO2 - uitstoot je eigen vakantie oplevert”, aldus Roel Clay. “Als ANWB vinden we bewustwording heel belangrijk. Daarnaast moeten we niet vergeten dat er al tientallen campings zijn die niet 2030 of 2050 afwachten maar juist jaren geleden al zijn begonnen met maatregelen op milieugebied.”

“Roel Clay: Tientallen campings wachten 2030 niet af en zijn al begonnen met maatregelen”

Besparen om te investeren

Een van de pioniers op dit gebied is Alex Wassink, voormalig eigenaar van camping De Papillon in Denekamp, die al in de jaren 90 met duurzaamheid bezig was. “Maar dat woord kende niemand nog, in die tijd. Als camping verdien je je geld door mensen kennis te laten maken met de natuur. Dan moet je dus zorgvuldig omgaan met die natuur. Toen ik me in het onderwerp verdiepte, zag ik niet alleen de voordelen voor het milieu maar ook hoe ik kosten kon besparen. Door afval te scheiden, bijvoorbeeld. Metaal, glas, papier: in die tijd werd dat gratis opgehaald, waardoor ik alleen betaalde voor het afvoeren van restafval. Regenwater is ook zo’n voorbeeld: ik ving dat op en vervolgens ging dat via grote filters naar de wasmachines op de camping. Omdat regenwater geen kalk bevat, is er veel minder zeep nodig, die wasmachines gaan gewoon veel langer mee én we bespaarden ook nog ‘ns flink op drinkwater. Overigens ook door zwembadwater te gebruiken om de toiletten door te spoelen. Vanuit al die besparingen kon ik weer zonnepanelen aanschaffen, die vervolgens mijn energierekening bijna halveerden. Maar ik kocht er bijvoorbeeld ook speeltuintoestellen van. En dan niet uit prachtig hout maar uit hergebruikt landbouwplastic. Minder mooi misschien, maar als je uitlegt waaróm je dat doet, dan begrijpen mensen dat direct. En zo kun je meteen de boodschap van milieubewust ondernemen uitdragen. Zo doe je het samen met de gasten op de camping.”

Eigen stroom opwekken

Marco Walter herkent zich in het verhaal van Wassink. “Dat gebeurt ook op de campings die bij mijn organisatie zijn aangesloten. En zoals camping De Papillon water uit het zwembad gebruikt om toiletten door te spoelen, gebruikt Camping Klausenhorn (Duitsland) het water uit de Bodensee om dat te doen. Een ander voorbeeld is Camping Arterhof in Beieren (Duitsland) met een tropisch zwembad met een filtersysteem waarvoor planten worden gebruikt in plaats van chemicaliën. Mooie voorbeelden van duurzaam ondernemen”, aldus Walter. “Verder kun je ook denken aan afvalbeperking, door geen producten in te kopen die stuk voor stuk in plastic zijn verpakt. En door op de menukaart lokaal geproduceerde gerechten aan te bieden - dat levert een enorme CO2 -reductie op doordat er niet vanuit verre landen zoiets als tonijn hoeft te worden ingevlogen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat gasten soms een lekkere steak willen, maar er zijn maar weinig mensen die weten dat voor de productie van één kilo rundvlees 20 kilo CO2 en 15.000 liter water nodig zijn. Een beter alternatief is dan vlees van lokale boerderijen in plaats van uit Argentinië. En leg dan vooral uit aan je klanten waarom je dat doet. Zodat ze het ook begrijpen en na gaan denken over het milieu - alles draait om bewustwording.”

Overigens zijn er meer campings die uitblinken op het gebied van duurzaamheid. Camping Olachgut (Oostenrijk) wekt bijvoorbeeld via zonnepanelen 130 procent op van de eigen energieconsumptie inclusief een supercharge-station voor elektrische auto’s. De overcapaciteit die de camping dit voorjaar vergroot naar 260 procent, levert Camping Olachgut terug aan energiebedrijven: een nieuwe bron van inkomsten voor de camping. Ook Camping Jesolo bij Venetië werkt op die manier, al vanaf 2011, en dat levert jaarlijks 130.000 euro extra inkomsten op. Camping Jesolo was een van de eerste klimaatneutrale campings, bijvoorbeeld ook door het schoonmaken van de huur-accommodaties en het campingsanitair met biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen. “Zulke schoonmaakmiddelen worden inmiddels al door heel veel campings gebruikt”, weet Marco Walter. “Hoe minder chemicaliën, hoe beter. Op dat gebied is er nog een hele verbeterslag te maken als het gaat om de chemicaliën die gebruikt worden in de toiletten in campers en caravans. Terwijl er ook prima groene alternatieven zijn. Het is belangrijk om kampeerders daarover te informeren en om uitsluitend die groene alternatieven te verkopen in de campingwinkel.”

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Probeer nu 14 dagen gratisProbeer nu 14 dagen gratis
“Marco Walter: Hoe minder chemicaliën, hoe beter”

Het begint bij tandenpoetsen

Jos van der Sterren: “Waar het om gaat is dat duurzaamheid al best goed tussen de oren zit van consumenten. Die rekenen erop dat je als hotel of als camping je zaakjes goed voor elkaar hebt. Duurzaam ondernemen gaat verder dan zonnepanelen en watermanagement. Bewegingssensoren die de ledverlichting pas inschakelen als een ruimte wordt gebruikt: dat kennen we wel. Maar denk ook aan verwarming van huuraccommodaties die gekoppeld is aan het reserveringssysteem. Zodat er niet onnodig verwarmd wordt in de perioden dat er niemand aanwezig is. Maar het gaat ook om flora en fauna rondom je bedrijf, om dat in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. Inheemse plantensoorten, die een positief effect hebben op de bijenpopulatie in de omgeving van de camping. Green Deal kan daarbij helpen. En ervoor zorgen dat lokale overheden niet dwarsliggen maar investeringen juist stimuleren. Met vergunningen, met goedkope leningen. Zodat ook kleine bedrijven hun bijdrage kunnen leveren.”

“Alex Wassink: Als je de kraan laat lopen, verbruik je tijdens het tandenpoetsen al snel 12 liter drinkwater”

Toch begint het bij kleine dingen, benadrukt Alex Wassink: “Als je tandenpoetst, heb je in principe genoeg aan een kopje drinkwater om je mond te spoelen”, legt Wassink uit. “Maar als je de kraan laat lopen, verbruik je tijdens het tandenpoetsen al snel 12 liter drinkwater. Daarom installeerde ik in de jaren 90 al drukknop-kranen op de camping. Nog zo’n voorbeeld: in het campingsanitair gebruikte ik natuurlijk waterbesparende douchekoppen. Maar door die iets lager te monteren - en dan praat je misschien over 20 centimeter - koelt het douchewater minder af en hoeven campinggasten de warmwaterkraan niet ietsje heter te zetten. Met een camping met 400 plekken zie je dat heel snel terug in je gasrekening› Duurzaam ondernemen is echt eenvoudiger dan je denkt. Maar het gaat echt om communicatie: uitleggen waaróm je iets doet. Daarom hield ik elke week rondleidingen over mijn camping. Langs technische installaties, maar ook langs het zwemmeertje dat ik had laten uitgraven. Van de grond die over was, heb ik heuvels en wallen laten maken. En daar hebben ijsvogeltjes nu hun nest in gemaakt. Ik vind dat echt geweldig en als je ze tijdens die rondleidingen hun nest in en uit ziet vliegen› dan snappen mensen pas echt waar je het voor doet.”

Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikelen
‘Bingen? Hoe meer documentaires, hoe beter’
&C Magazine

‘Bingen? Hoe meer documentaires, hoe beter’

Ik ben een notoire documentairebinger. En nee, dat zeg ik niet om interessant te doen, want de documentaires die ik kijk, gaan niet altijd over een supersonische nucleaire deeltjesversneller of het leven van een obscure zeventiende-eeuwse dichter. Nee, ik kijk vooral met heel veel plezier naar het leven van Beyoncé, Jennifer Lopez, Lady Gaga, Selena Gomez enTaylor Swift. Sterker nog, ik keek deze documentaires achter elkaar op één dag. Niet omdat ik van alle muziek van deze artiesten hou, maar omdat ik het fascinerend vind om hun worstelingen, vechtlust, ijdelheid, talent, doorzettingsvermogen en kwetsbaarheid te zien. Om ze te bewonderen en me soms ook aan hen te ergeren. Ik hou ervan om een fly on the wall te zijn. Ik kijk ook wel naar series, maar op de een of andere…

Lees meer
Extra handjes voor Schiphol
Nieuwe Revu

Extra handjes voor Schiphol

Dit is uitstekend nieuws! Naar aanleiding van alle ellende op de Hollandse luchthavens van vorig jaar is er een ‘security lane’ geopend op het MBO College Airport in Hoofddorp. Je zou denken dat de beelden van al die eindeloze wachtrijen jongeren zouden afschrikken, maar volgens schooldirecteur Philip Mol heeft de opleiding tot luchthavenbeveiliger juist aan populariteit gewonnen. ‘Jongeren zijn heel wendbaar, die zien gewoon dat perspectief,’ zei hij tegen NH Nieuws. ‘Dat optimisme zit misschien ook wel in de jeugd. Die zijn niet zo pessimistisch als volwassenen vaak zijn.’ Werkgelegenheid is er in ieder geval genoeg. Schiphol wil in de meivakantie 850 nieuwe securitymedewerkers in dienst nemen. De opleiding duurt tien maanden, iedere maand komen er zo’n vijftig studenten van school met een diploma. Maakt u zich geen zorgen, deze…

Lees meer
Effe viraal doen
Veronica Superguide

Effe viraal doen

De Avondshow met Arjen Lubach gaat het derde seizoen in. In het verleden zijn Lubach en co. goed geweest voor veel onvergetelijke tv-momenten, waarvan we de vijf opvallendste hebben gerangschikt. Je kunt ze nog eens zien via de QR-codes. Wat komt er dit seizoen bij?

Lees meer
‘Rijk zijn is echt niet altijd leuk’
Flair

‘Rijk zijn is echt niet altijd leuk’

Moet er een limiet aan rijkdom komen? Het is momenteel een veelgestelde vraag. Ondernemer en jonge rijke Jelline begrijpt het probleem, maar gelooft niet dat dat een oplossing is. “Ik besef heel goed dat mijn leven niet normaal is. Ik heb nooit als een arme student geleefd. Een die boterhammen met pindakaas moet eten, omdat ze anders de huur niet meer kan betalen. In goede tijden verdien ik makkelijk 300.000 euro per maand. Drie jaar geleden ontdekte ik het online ondernemerschap. Ik begon met dropshipping, later verdiepte ik me in YouTube-verdienmodellen. Dat loopt inmiddels zo goed dat ik een mooi inkomen heb en onlangs met mijn vriend een huis met een waarde van 1,3 miljoen euro kon kopen. Onze hypotheek is 5.500 euro per maand, dus niet bepaald een starterswoninkje. Ik…

Lees meer
Jada: ‘De waarheid wint áltijd’
Weekend

Jada: ‘De waarheid wint áltijd’

Jada Borsato stelt zich geen zorgen te maken over de eventuele rechtszaak rondom haar vader Marco, want'de waarheid wint áltijd’. Jada: ‘Jarenlang heb ik alleen maar lovende woorden over m'n vader gehoord. Als nu zijn naam wordt genoemd, komt er een oeh of iew! achteraan. Je leert echt de keerzijde kennen van bekend zijn en dat zet je ook aan het denken: wil ik dit wel?’

Lees meer