Duurzaamheid & kamperen ‘Het begint bij tandenpoetsen…’

Kamperen is een van de meest duurzame manieren om op vakantie te gaan. Uit onderzoek blijkt dat we daar heel bewust voor kiezen. Maar het kan nóg milieuvriendelijker. Veel campings zijn daar al jaren mee bezig. Straks is het verplicht, door wetgeving vanuit de EU. Wat kan er nóg beter?

“Jos van der Sterren: Bedrijven zullen inderdaad gedwongen worden om maatregelen te nemen”

Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, lanceerde vorig jaar de ‘Green Deal’, een pakket maatregelen dat al over 8 jaar (in 2030) moet zorgen voor 55 procent minder CO2 -uitstoot, tot volledig klimaatneutraal in 2050. Welke gevolgen heeft dat voor campings? Kamperen is tenslotte al de minst vervuilende sector als het gaat om vrijetijdsbesteding: hotel- en vliegvakanties leveren fors meer vervuiling op en cruisevakanties doen daar nog een flinke schep bovenop. De CO2 -uitstoot van één cruiseschip is net zo hoog als die van 84.000 auto’s, aldus een onderzoek in opdracht van de Britse krant de Guardian. Vooral voor die sector is er dus werk aan de winkel. Toch ontkomen ook campings niet aan de nieuwe EU-verplichtingen. Hoe kijken deskundigen uit de campingbranche naar deze ontwikkelingen?

Enorme kans voor campings

Marco Walter van Ecocamping ziet de ‘Green Deal’ als een enorme kans: “In het algemeen kun je stellen dat bedrijven die slecht voor het milieu zijn, enorme winsten maken. Terwijl bedrijven die nu al vrijwillig hun footprint beperken, minder winst maken. Dat moet andersom en dat gaat door Green Deal ook gebeuren. Met Ecocamping werken we samen met 214 campings die vooroplopen op het gebied van milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Campings die zelf stroom opwekken, die afval scheiden, die slim omgaan met waterverbruik, die lokale producten verkopen in hun restaurants. Door Green Deal gaat dat voor de hele sector gelden. Niet meer vrijblijvend, maar verplicht.” Jos van der Sterren van de Breda University for Applied Sciences stelt dat bedrijven inderdaad gedwongen zullen worden om maatregelen te nemen, zodra de lidstaten hun wetgeving hebben aangepast aan de Europese richtlijnen. De universiteit in Breda heeft speciaal voor camping-managers een masteropleiding ontwikkeld, met nadruk op duurzaam ondernemen. “Als die wetgeving er is, dan zul je zien dat CO2 -uitstoot wordt belast. Daardoor worden bedrijven - en dus ook campings - gedwongen milieuvriendelijker te gaan werken. De Europese Green Deal helpt daar juist bij, want er is een enorme subsidiepot opengetrokken om bedrijven te helpen bij het investeren in milieuvriendelijke bedrijfsvoering.”

Kamperen als duurzame vakantie

Roel Clay van ANWB Kamperen - onder meer verantwoordelijk voor de camping-inspecties en de ANWB campinggidsen - benadrukt dat niet alleen wetgeving een drijfveer zou moeten zijn om te vergroenen. “Uit onderzoek weten we hoe consumenten ertegenaan kijken: 55 procent van de vakantiegangers vindt duurzaamheid heel belangrijk en houdt daar rekening mee als ze een camping kiezen. En 38 procent zou daar zelfs meer voor willen betalen. Nog een opmerkelijke uitkomst: van alle consumenten die nog niet kamperen, overweegt 37 procent nu wél een campingvakantie, uit oogpunt van duurzaamheid en zorg voor het milieu.” Dat is dus ook een van de redenen waarom ANWB overweegt om duurzaamheid mee te nemen bij het beoordelen van campings en milieuvriendelijke kampeerterreinen opvallender te presenteren, zodat kampeerders makkelijker een keuze kunnen maken. “Overigens kun je nu al op anwbcamping.nl berekenen hoeveel CO2 - uitstoot je eigen vakantie oplevert”, aldus Roel Clay. “Als ANWB vinden we bewustwording heel belangrijk. Daarnaast moeten we niet vergeten dat er al tientallen campings zijn die niet 2030 of 2050 afwachten maar juist jaren geleden al zijn begonnen met maatregelen op milieugebied.”

“Roel Clay: Tientallen campings wachten 2030 niet af en zijn al begonnen met maatregelen”

Besparen om te investeren

Een van de pioniers op dit gebied is Alex Wassink, voormalig eigenaar van camping De Papillon in Denekamp, die al in de jaren 90 met duurzaamheid bezig was. “Maar dat woord kende niemand nog, in die tijd. Als camping verdien je je geld door mensen kennis te laten maken met de natuur. Dan moet je dus zorgvuldig omgaan met die natuur. Toen ik me in het onderwerp verdiepte, zag ik niet alleen de voordelen voor het milieu maar ook hoe ik kosten kon besparen. Door afval te scheiden, bijvoorbeeld. Metaal, glas, papier: in die tijd werd dat gratis opgehaald, waardoor ik alleen betaalde voor het afvoeren van restafval. Regenwater is ook zo’n voorbeeld: ik ving dat op en vervolgens ging dat via grote filters naar de wasmachines op de camping. Omdat regenwater geen kalk bevat, is er veel minder zeep nodig, die wasmachines gaan gewoon veel langer mee én we bespaarden ook nog ‘ns flink op drinkwater. Overigens ook door zwembadwater te gebruiken om de toiletten door te spoelen. Vanuit al die besparingen kon ik weer zonnepanelen aanschaffen, die vervolgens mijn energierekening bijna halveerden. Maar ik kocht er bijvoorbeeld ook speeltuintoestellen van. En dan niet uit prachtig hout maar uit hergebruikt landbouwplastic. Minder mooi misschien, maar als je uitlegt waaróm je dat doet, dan begrijpen mensen dat direct. En zo kun je meteen de boodschap van milieubewust ondernemen uitdragen. Zo doe je het samen met de gasten op de camping.”

Eigen stroom opwekken

Marco Walter herkent zich in het verhaal van Wassink. “Dat gebeurt ook op de campings die bij mijn organisatie zijn aangesloten. En zoals camping De Papillon water uit het zwembad gebruikt om toiletten door te spoelen, gebruikt Camping Klausenhorn (Duitsland) het water uit de Bodensee om dat te doen. Een ander voorbeeld is Camping Arterhof in Beieren (Duitsland) met een tropisch zwembad met een filtersysteem waarvoor planten worden gebruikt in plaats van chemicaliën. Mooie voorbeelden van duurzaam ondernemen”, aldus Walter. “Verder kun je ook denken aan afvalbeperking, door geen producten in te kopen die stuk voor stuk in plastic zijn verpakt. En door op de menukaart lokaal geproduceerde gerechten aan te bieden - dat levert een enorme CO2 -reductie op doordat er niet vanuit verre landen zoiets als tonijn hoeft te worden ingevlogen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat gasten soms een lekkere steak willen, maar er zijn maar weinig mensen die weten dat voor de productie van één kilo rundvlees 20 kilo CO2 en 15.000 liter water nodig zijn. Een beter alternatief is dan vlees van lokale boerderijen in plaats van uit Argentinië. En leg dan vooral uit aan je klanten waarom je dat doet. Zodat ze het ook begrijpen en na gaan denken over het milieu - alles draait om bewustwording.”

Overigens zijn er meer campings die uitblinken op het gebied van duurzaamheid. Camping Olachgut (Oostenrijk) wekt bijvoorbeeld via zonnepanelen 130 procent op van de eigen energieconsumptie inclusief een supercharge-station voor elektrische auto’s. De overcapaciteit die de camping dit voorjaar vergroot naar 260 procent, levert Camping Olachgut terug aan energiebedrijven: een nieuwe bron van inkomsten voor de camping. Ook Camping Jesolo bij Venetië werkt op die manier, al vanaf 2011, en dat levert jaarlijks 130.000 euro extra inkomsten op. Camping Jesolo was een van de eerste klimaatneutrale campings, bijvoorbeeld ook door het schoonmaken van de huur-accommodaties en het campingsanitair met biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen. “Zulke schoonmaakmiddelen worden inmiddels al door heel veel campings gebruikt”, weet Marco Walter. “Hoe minder chemicaliën, hoe beter. Op dat gebied is er nog een hele verbeterslag te maken als het gaat om de chemicaliën die gebruikt worden in de toiletten in campers en caravans. Terwijl er ook prima groene alternatieven zijn. Het is belangrijk om kampeerders daarover te informeren en om uitsluitend die groene alternatieven te verkopen in de campingwinkel.”

“Marco Walter: Hoe minder chemicaliën, hoe beter”

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Probeer nu 14 dagen gratisProbeer nu 14 dagen gratis

Het begint bij tandenpoetsen

Jos van der Sterren: “Waar het om gaat is dat duurzaamheid al best goed tussen de oren zit van consumenten. Die rekenen erop dat je als hotel of als camping je zaakjes goed voor elkaar hebt. Duurzaam ondernemen gaat verder dan zonnepanelen en watermanagement. Bewegingssensoren die de ledverlichting pas inschakelen als een ruimte wordt gebruikt: dat kennen we wel. Maar denk ook aan verwarming van huuraccommodaties die gekoppeld is aan het reserveringssysteem. Zodat er niet onnodig verwarmd wordt in de perioden dat er niemand aanwezig is. Maar het gaat ook om flora en fauna rondom je bedrijf, om dat in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. Inheemse plantensoorten, die een positief effect hebben op de bijenpopulatie in de omgeving van de camping. Green Deal kan daarbij helpen. En ervoor zorgen dat lokale overheden niet dwarsliggen maar investeringen juist stimuleren. Met vergunningen, met goedkope leningen. Zodat ook kleine bedrijven hun bijdrage kunnen leveren.”

“Alex Wassink: Als je de kraan laat lopen, verbruik je tijdens het tandenpoetsen al snel 12 liter drinkwater”

Toch begint het bij kleine dingen, benadrukt Alex Wassink: “Als je tandenpoetst, heb je in principe genoeg aan een kopje drinkwater om je mond te spoelen”, legt Wassink uit. “Maar als je de kraan laat lopen, verbruik je tijdens het tandenpoetsen al snel 12 liter drinkwater. Daarom installeerde ik in de jaren 90 al drukknop-kranen op de camping. Nog zo’n voorbeeld: in het campingsanitair gebruikte ik natuurlijk waterbesparende douchekoppen. Maar door die iets lager te monteren - en dan praat je misschien over 20 centimeter - koelt het douchewater minder af en hoeven campinggasten de warmwaterkraan niet ietsje heter te zetten. Met een camping met 400 plekken zie je dat heel snel terug in je gasrekening› Duurzaam ondernemen is echt eenvoudiger dan je denkt. Maar het gaat echt om communicatie: uitleggen waaróm je iets doet. Daarom hield ik elke week rondleidingen over mijn camping. Langs technische installaties, maar ook langs het zwemmeertje dat ik had laten uitgraven. Van de grond die over was, heb ik heuvels en wallen laten maken. En daar hebben ijsvogeltjes nu hun nest in gemaakt. Ik vind dat echt geweldig en als je ze tijdens die rondleidingen hun nest in en uit ziet vliegen› dan snappen mensen pas echt waar je het voor doet.”

Dit artikel komt uit:
Kampeer & Caravan Kampioen - Editie 12/01 - 2022

Kampeer & Caravan Kampioen - Editie 12/01 - 2022
Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikelen
Zelfs de desserts hebben schitterende herfstkleuren
Libelle Special

Zelfs de desserts hebben schitterende herfstkleuren

Met kastanjeroom en gehakte chocolade KASTANJEROOMTAART Voor 8 personen: boter om in te vetten • 6 eieren • 150 g fijne kristalsuiker • 1 blik (500 g) kastanjepuree (crème de marron) • 2 tl vanillepasta • 1 tl bakpoeder • 250 g amandelmeel • 200 ml slagroom • 100 g pure chocolade (70% cacao), grof gehakt. Extra: springvorm Ø 18 cm, bakpapier, elektrische mixer Verwarm de oven voor op 160 °C. Vet de springvorm in, bekleed bodem en zijkanten met bakpapier en vet dit ook in. Mix eieren en suiker minimaal 2 min. tot het mengsel lichtgeel en luchtig is. Voeg 400 g van de kastanjepuree toe en mix op lage stand tot het mengsel glad is. Voeg vanillepasta, amandelmeel en bakpoeder toe en spatel dit er zo luchtig mogelijk door. Giet het…

Lees meer
ULTIEME HERFSTTAART met karamel en speculooskruimels
Landleven

ULTIEME HERFSTTAART met karamel en speculooskruimels

INGREDIËNTEN Voor de taart 200 g boter, op kamertemperatuur200 g suiker3 eieren200 g bloem2 tl bakpoeder¼ tl zout2 tl pumpkin spice-mix100 g pompoenpuree, afgekoeld Voor de vulling 200 g verse roomkaas125 g poedersuiker250 ml slagroom1 zakje klopfi x100 g pompoenpuree,afgekoeld1 tl pumpkin spice-mix Ter garnering handjevol walnootstukjes8 speculooskoekjes, verkruimeld½ pot zelfgemaakte pompoenkaramel Bereidingswijze Klop de boter met de suiker met behulp van een mixer tot het mengsel bleek en romig is. Voeg een voor een de eieren toe terwijl u blijft kloppen. Zeef de bloem met het bakpoeder, het zout en de specerijen boven een kom. Meng met een spatel het bloemmengsel door het botermengsel. Meng tot er geen klontjes meer zijn. Voeg nu ook de pompoenpuree toe en spatel deze er rustig door. Schep het beslag in een ingevette springvorm (diameter 18-20 centimeter). Bak de cake in…

Lees meer
Het wordt een heerlijke herfst
Party

Het wordt een heerlijke herfst

Duik op een druilerige dag lekker de keuken in om een van deze heerlijke herfstrecepten op tafel te toveren. Die zijn niet alleen heel smakelijk, maar zitten bovendien boordevol vitaminen.

Lees meer
Het seizoen van de pompoen
Glossy

Het seizoen van de pompoen

Wie denkt dat de pompoen alleen met halloween te gebruiken is als lantaarn of uitsluitend als basis dient voor een heerlijke herfstsoep, heeft het goed mis. De pompoen leent zich namelijk uitstekend als decoratie, dat geeft je huis die gezellige herfstvibe. En met zijn nootachtige, ietwat zoete smaak en zachte structuur is de pompoen ook nog eens een zeer veelzijdige groente, die zowel in hartige als zoete gerechten uitstekend tot zijn recht komt. Glossy heeft drie smakelijke herfstgerechten met pompoen voor jou in het najaarszonnetje gezet! Zo eet je je gegarandeerd weer vrolijk en houd je een herfstdipje buiten de deur.

Lees meer
PROEVEN VAN DE pure keuken
Nouveau

PROEVEN VAN DE pure keuken

Heerlijke herfstgerechten voor twee uit de keuken van Pascale Naessens, BELGIË’S BOEGBEELD van lekker puur en gezond eten.

Lees meer