Een gezonde slaap

Er bestaan veel redenen voor slapeloosheid: zorgen, overprikkeling, ziekte… Natuurgeneeskundige Carmen Randolf kent veel traditionele middeltjes die zorgen voor een goede nachtrust en die innerlijke onrust tegengaan.

Vertrouwde rustgevende kruiden, zoals lavendel, hop en sint-janskruid worden door de reguliere medische wetenschap erkend. De dosering is belangrijk.
Sommige kruiden, zoals lavendel, kalmeren door de geur van de etherische oliën die ze bevatten.
ER ZIJN TAL VAN MANIEREN OM GOED TE SLAPEN EN RUST TE VINDEN.

Sommige mensen worden midden in de nacht wakker en kunnen de gedachtestroom die op gang komt niet meer uitschakelen. Vragen die overdag onbelangrijk lijken, worden’s nachts levensgrote problemen die je beroven van je slaap. Anderen nemen hun werk mee naar huis: ‘Heb ik de brief wel gestuurd?’ Weer anderen hebben zorgen, moeten’s nachts regelmatig naar het toilet of kunnen zonder aanwijsbare reden niet in slaap komen.

Idyllisch en vredig

Voor al deze slapelozen heeft Carmen goede raad, want voor alle soorten onrust is wel een kruid te vinden. Haar kennis deelt ze vanuit haar kruidenschool in een oude timmerwerkplaats, gelegen in de buurt van enkele idyllische riviertjes in Beieren. In de tuin rond de werkplaats stralen geneeskrachtige kruiden in de zon, terwijl aan de overkant een ooievaarspaar zich op een schoorsteen heeft genesteld. Het leven is hier vredig. “Ik heb lang in Berlijn gewoond”, vertelt Carmen. “Uit het leven in deze veel te grote stad, ken ik het thema slapeloosheid heel goed.” Toen haar oudste kind - indertijd 1 jaar oud - kroep kreeg en in het ziekenhuis moest blijven, vroeg Carmen advies aan haar oude tante, die altijd geneeskrachtige middeltjes paraat had.

“Omslagen met mosterdmeel, zo luidde destijds tantes recept. En het wonder geschiedde. Na anderhalf uur kon mijn kind weer ademen.” Carmen was zo onder de indruk van deze ervaring dat ze meer over kruidengeneeskunde te weten wilde komen. “In 1999 deed ik examen kruidengeneeskunde en daarna heb ik nog andere opleidingen op dat vakgebied gevolgd.”

Van lavendel tot roos

Veel kruidenweetjes die Carmen in de loop der jaren heeft geleerd, geeft ze nu door tijdens cursussen in haar wildekruidenwerkplaats en als docente voor de komende generatie fytotherapeuten. Ook als het gaat om middeltjes tegen slapeloosheid. “Lavendel, hop, melisse, valeriaan en sint-janskruid zijn klassieke kalmerings - en slaapmiddelen”, somt ze op. “Maar ook roos, heide, andoorn, passiebloem, sleutelbloem, vanille en sinaasappel kunnen sombere stemmingen verlichten, spanningen verminderen en op natuurlijke wijze bijdragen aan een goede slaap.”

Eén ding vindt Carmen heel belangrijk in de strijd tegen slapeloosheid. “Zet vanaf 19 uur’s avonds de computer uit en twee uur voor het slapengaan de televisie. Heb je last van langdurige slapeloosheid? Dan is het belangrijk om door een arts te laten onderzoeken of er misschien een medische oorzaak achter zit.” Maar wat ook de reden is voor een slechte slaap, zorg altijd voor voldoende ontspanning, ook door lichte sportactiviteiten, een fijne wandeling, mooie muziek of een ontspannend bad. Carmens kruidenrecepten zijn dan een extra steuntje in de rug voor een diepe, verkwikkende slaap.

Warme kruidenmelk met honing

Om tot rust te komen bij nervositeit en overbelasting. Ook geschikt voor kinderen.

INGREDIËNTEN 250 ml melk, 1-2 tl honing, 1 mespunt kaneel, 1 mespunt vanillepoeder (biologisch)

BEREIDING Verwarm de melk met de kruiden in een kleine pan tot maximaal 40 graden. Als honing op een hogere temperatuur wordt verhit, gaan de werkzame stoffen namelijk verloren. Roer, afhankelijk van de gewenste zoetheid, 1-2 theelepels honing door de melk tot de honing is opgelost.

TOEPASSING Drink de melk warm en langzaam voor het slapengaan. Melk bevat melatonine dat ook bekendstaat als slaaphormoon. Daarnaast bevatten melkproducten het slaapbevorderende tryptofaan. Honing zou de aanmaak van melatonine stimuleren. Kruiden zoals kaneel en vanille hebben ook een kalmerende werking, verfijnen de smaak en verwennen de ziel en zintuigen. Poets daarna wel je tanden.

Voetbad

Ter bevordering van de slaap’s avonds

INGREDIËNTEN ½ handvol citroenmelisse, ½ handvol lavendel, ½ handvol sint-janskruid, voetbad met water van circa 30 graden

BEREIDING Trek van de kruiden met circa 1 liter kokend water een sterke thee en laat die 15 minuten trekken.

Zeef de thee direct in het voetbadwater; dit water moet uiteindelijk zo’n 33 graden zijn.

TOEPASSING Slaapopwekkende voetbaden worden direct voor het slapengaan gebruikt. Er bestaan twee varianten: zet de voeten 15 minuten in het hete water van de juiste temperatuur of vul de teil tot de helft, zet je voeten erin en voeg telkens meer heet water toe. Laat de temperatuur op deze manier langzaam stijgen.

Haal de voeten uit het bad, spoel ze kort na met koud water, droog ze af en ga direct met warme sokken aan in bed liggen. De warmte verdeelt zich vanuit de voeten over het hele lichaam, zorgt voor ontspanning en verwijdt de bloedvaten in de benen en voeten waardoor de doorbloeding en het gevoel van ontspanning worden bevorderd. Niet geschikt voor mensen met hart - en vaatproblemen of koorts.

Ontspannend badzout met lavendel

Om los te laten en voor innerlijke rust voor het slapengaan

INGREDIËNTEN 3 koppen zeezout, 1 volle el kokosolie, 20 druppels etherische lavendelolie, 1-2 tl gedroogde lavendelbloemen

BEREIDING Zorg ervoor dat de kokosolie op kamertemperatuur is. Meng het zout en de kokosolie met een lepel of, beter nog, met de handen goed door elkaar. Voeg de lavendelolie en - bloemen toe. Meng alles goed door en doe het badzout in een afsluitbare pot.

TOEPASSING Neem 30 minuten voor het slapengaan een bad met de volledige inhoud van de pot met badzout. Zorgt voor een ontspannen en weldadig gevoel. Door het warme badwater komen etherische oliën vrij die de zenuwen kalmeren en zorgen voor een hernieuwde balans tussen lichaam en geest. Bij een temperatuur van het badwater van 37 graden zou de badtijd op zijn minst 5 minuten en maximaal 25 minuten moeten bedragen.

KALM EN ONTSPANNEN.

Goedenachtthee Bloemendroom

Laat je de hectiek van de dag vergeten, zorgt voor een beter humeur en verleidt met een fijne geur

INGREDIËNTEN 20 g passiebloemen, 20 g lavendelbloemen, 20 g oranjebloesem, 15 g melisse, 10 g kamille, 10 g sint-janskruid

BEREIDING Overgiet 1 el van het kruidenmengsel met 250 ml kokend water en laat de thee 10 minuten trekken.

TOEPASSING Drink elke dag een kop bij de avondmaaltijd en voor het slapengaan.

Slaapsiroop

Bij sterke belasting van de zenuwen en slapeloosheid

INGREDIËNTEN 100 g struikheide (liefst Erica, winterheide), 60 g rozenblaadjes (Rosa alba), 40 g betonie (Betonica officinalis), 500 g suiker, 500 ml water

BEREIDING Doe de kruiden, suiker en het water in een pan. Breng aan de kook en laat het 20 minuten zachtjes koken. Zeef het nog warme mengsel en giet het in kleine flesjes.

TOEPASSING Het bijna vergeten kalmerings - en slaapkruid Erica kan ook door kinderen worden gebruikt. Neem voor het slapengaan 1 tot 2 el siroop in, maar doe dat niet langer dan drie weken. Erica helpt bij het loslaten na drukke, geconcentreerde dagen en bij stressvolle situaties.

ZOETE HELPER.

SNELLE GEURLAMP

Eenvoudiger kan het niet! Vul een weckpot voor de helft met zand en zet hier een theelicht op. Steek dit aan en leg een stukje kleinmazig metalen gaas op de hals van de pot en daarop wat rustgevende kruiden. Denk hierbij aan lavendel of tonkabonen, maar ook takjes van dennenbomen of jeneverbes, die bij bijvoorbeeld vastzittende hoest helpen om beter te kunnen ademen. Veel slaapkruiden hebben een heerlijke geur, die je ook veilig kunt gebruiken in de slaapkamer van rusteloze kinderen, aldus Carmen.

Geurkussen

Kalmerende, natuurlijke geuren voor een diepere slaap

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Al abonnee?
Log in om verder te lezen

INGREDIËNTEN 20 g lavendelbloemen, 10 g melisse, 10 g rozenblaadjes, restjes stof, naaimachine

WERKWIJZE Naai twee stukken stof van 15 x 15 cm rechts op rechts op elkaar, laat een opening om te keren en vullen open. Keer de hoes, vul hem met de kruiden en naai de opening dicht.

TOEPASSING Leg het geurkussen naast het hoofdkussen of hang het tegen het hoofdeinde van het bed (bij kinderen). Tijdens het ademen worden de geur - en aromastoffen opgenomen. Die werken kalmerend, vergemakkelijken het in slaap vallen en laten je heerlijk dromen.

VOOR EEN DIEPE SLAAP.
De hop groeit direct naast het huis van Carmen. Dat is trouwens een plant uit de hennepfamilie van de (Cannabaceae).

Twee soorten droom - en slaapthee

Voor bezinning en rust voor het naar bed gaan

INGREDIËNTEN THEE 1 40 g sleutelbloemen, 25 g lavendelbloemen, 15 g heidebloempjes, 15 g hop, 5 g valeriaan

INGREDIËNTEN THEE 2 40 g valeriaanwortel, 20 g hop, 20 g melisse, 10 g passiebloem, 10 g sint-janskruid

BEREIDING Beide soorten thee maak je door 1 el van het kruidenmengsel te overgieten met 250 ml kokend water. Laat de thee 10 minuten trekken en zeef hem.

TOEPASSING Drink dagelijks een kop thee bij de avondmaaltijd en voor het slapengaan. Zoet de thee naar wens met honing.

RITUELEN ZORGEN VOOR RUST.

Productie en tekst: Kati Hofacker Styling: Andrea Wimmer Vertaling: Sylvia Emonts Foto’s: Birgid Allig Locatie: www.wildkraeuterwerkstatt.de

Dit artikel komt uit:
Landidee - Editie 6 - 2021

Landidee - Editie 6 - 2021
Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikelen
JAMAI LOMAN “Ik wil heel graag vader worden”
Libelle

JAMAI LOMAN “Ik wil heel graag vader worden”

Iedereen kent hem als ‘dat ventje met dat brilletje’ dat Idols won. Inmiddels is Jamai Loman een man met een huis, een relatie, interessant werk en… een kinderwens. “Ik ben nu vijfendertig, dus mijn leeftijd begint een rol te spelen.”

Lees meer
Showbizzvriendin over vreemdgaande partner van presentatrice: ‘Linda was gewaarschuwd voor Jeroen...’
Story

Showbizzvriendin over vreemdgaande partner van presentatrice: ‘Linda was gewaarschuwd voor Jeroen...’

Ze vergaf hem vaak, maar dit is de druppel De wereld van Linda de Mol (57) staat compleet op zijn kop. Afgelopen weekend bekende haar liefdespartner Jeroen Rietbergen (50) dat hij schuldig is aan seksuele contacten met deelnemers aan The Voice of Holland. Linda’s hart is gebroken, en ze realiseert zich dat ze niet verder met hem kan. Ze heeft haar relatie met Jeroen verbroken. ‘Sinds een paar dagen zit ik in een verschrikkelijke nachtmerrie,’ laat Linda in een verklaring weten. ‘Er zijn zo ontzettend veel dingen naar boven gekomen waar ik geen weet van had en waarvan ik, omdat ze anoniem zijn, niet weet wat waar is en wat niet. Ik heb inmiddels mijn relatie verbroken, Jeroen woont niet meer bij mij. Mijn werkzaamheden leg ik de komende tijd neer…

Lees meer
Wie denkt Tim Hofman wel dat hij is?
Nieuwe Revu

Wie denkt Tim Hofman wel dat hij is?

PROFIEL — Hij is nogal recalcitrant en dat zorgt vaak voor sappige programma’s. In een nieuw seizoen Over Mijn Lijk is Tim Hof-man (33) echter doodserieus. Het is maar goed dat hij daar geen rokjes en nagellak draagt.

Lees meer
‘Ineens bleken we halfzussen te zijn!’
Vriendin

‘Ineens bleken we halfzussen te zijn!’

Mayasari (41) en hartini (40) werden beiden als baby geadopteerd uit indonesië. Ze kennen elkaar al jaren. Tot hun grote verbazing ontdekten ze vorige maand dat ze halfzussen zijn. “Jarenlang dacht ik dat ik alleen op de wereld was.”

Lees meer
Een verrassende kijk op de winter
CHIP FOTO Magazine

Een verrassende kijk op de winter

Wanneer je goed gebruik maakt van kleur en licht, zien je winterfoto’s er niet saai en grijs uit. Integendeel!

Lees meer