Tijdschrift.nl logo
ACTUEEL

Halina reijn maakt in de vs komische horrorfilm bodies bodies bodies ‘Ik word soms gek van mezelf’

Bijna voordat ze zelf in de gaten had wat er gebeurde, had Halina Reijn met Bodies Bodies Bodies opeens een film in Amerika geregisseerd. Vanuit haar nieuwe standplaats New York vertelt ze hoe zoiets kan, hoe ze tiktokkende acteurs de baas bleef en dat ze haar thuisland nog meer is gaan waarderen.

TEKST KLAAS KAPTIJN
FOTOGRAFIE ANP

Als je kijkt naar de zware kost die ze aanpakt op het toneel en haar ook niet bepaald licht verteerbare regiedebuut Instinct, is het best een verrassing dat Halina Reijn nu op de proppen komt met een zwartkomische horrorfilm over twintigers die een spel spelen dat uitdraait op moord. En dit Bodies Bodies Bodies heeft ze nog in Amerika gemaakt ook.

A Hoe heb je deze mooie regieklus bemachtigd?

“Instinct draaide op het London Film Festival en daar ontstond contact met mensen van filmstudio A24. Zij hadden een nog heel beperkte, eerste versie van het script voor Bodies Bodies Bodies. Dat vond ik niks voor mij. Maar ze gaven niet zomaar op. Dus zei ik: ‘Als ik jullie was, zou ik er een soort Lord of the Flies meets Mean Girls van maken, een verhaal dat gaat over groepsgedrag en groepsdruk en een dierlijke behoefte om erbij te horen.’ Daar stonden ze open voor en toen is toneelschrijfster Sarah DeLappe erbij gehaald. Via Zoom hebben we aan het script gewerkt, maar op een gegeven moment moest ik toch naar New York komen. Toen ik wegging, zei ik tegen Daniël (de Ridder, Halina’s vriend): ‘Ik ben over drie maanden weer terug.’ Ik had al zoveel verhalen gehoord dat je maanden aan een project werkt en dat er toch niks van komt. Ik dacht: ik ga gewoon alles geven en genieten van het schrijven en we zien elkaar snel weer. Inmiddels woon ik hier met tussenpozen al anderhalf jaar.”

De cast zit vol meisjes van in de twintig. Voelde je een generatiekloof ?

“Ik vind het heel leuk om groepen met eigen rituelen te observeren. Enorm fascinerend is die periode van tussen je twintigste en - laten we zeggen -
achtentwintigste, waarin je zogenaamd echt volwassen wordt. Mij is het nooit gelukt, haha, maar het is wel een beetje de bedoeling dat je dan rekeningen gaat betalen en een beroep zoekt. Dat vind ik een heel mooie leeftijd, omdat je een mens ziet ontstaan. Ik had helemaal geen moeite om aansluiting bij die twintigers te vinden, maar soms zijn ze toch wel heel anders dan ik. Als we pers doen bijvoorbeeld, dan zijn ze tussendoor voortdurend tiktoks aan het maken. Aan de ene kant begrijp ik daar helemaal geen snars van, ik ben een oma tingeling wat betreft technologie, maar ik vind het ook heel grappig. Ik ga ze dan als een soort bioloog bekijken. Ik voel dat ik veel ouder ben, maar toch voel ik ook een grote intimiteit. Misschien omdat ik geen kinderen heb en zin heb om ze helemaal te vertroetelen en intiem met ze te zijn op een soort moederlijke manier.”

‘Ik laat een comfortabel leven in de steek’

Ben je net zo’n grote socialmediaverslaafde als zij?

“Helaas wel. Ik zit nog veel te vaak op die kuttelefoon. Het is iets wat je overneemt, een soort speen die je niet missen kunt. Vreselijk. In de film zit een scène waarin iedereen elkaar ‘I love you’ zeggend in de armen valt en een shot later zitten ze apathisch met dat ding voor hun neus. Dat is helaas hoe het echt is. De film is ook een soort commentaar op mezelf, met m’n kindergedrag. Ik word er gek van. Het is een satire, een fabel, maar het commentaar dat hij geeft op dit gedrag, daar sta ik geheel achter. Je kunt alle gevaren kennen met je verstand, maar je doet het dan toch. Ik tenminste wel, ik ben een mentale zwakkeling.”

Hoe heb je de overstap van Nederland als werkplek naar Amerika beleefd?

“De druk is gigantisch. Maar tegelijk is de steun die je krijgt, de mensen om je heen, ook van een erg hoog niveau, dat is heel inspirerend. Maar uiteindelijk die film draaien, dat moet je zelf doen. In het begin was dat ontzettend eenzaam, ik ben nog nooit zo eenzaam geweest als toen ik hier de eerste paar maanden zat. Maar het was tegelijkertijd ook het gaafste wat ik ooit heb gedaan. Het is heel dubbel: je laat een comfortabel leven in de steek, je neemt een enorme gok, heel laat in je leven eigenlijk, dat voelde pittig. Hier weet niemand wie ik ben. Dat hoeft ook helemaal niet, maar het is wel totaal anders. Het is een heel grote les in nederigheid. De maatschappij is keihard: je loopt je huis uit en ziet overal mensen op straat liggen of mensen zoals jij en ik die in hun auto wonen. Ik heb m’n eigen land nog nooit zo gewaardeerd als sinds ik hier woon. Maar aan de andere kant: de sky is echt de limit. Als je een goed idee hebt, creatief bent en talent hebt, omarmen ze dat heel erg en krijg je heel veel kansen. Maar morgen kun je weer bij het vuilnis liggen. Het is hier heel absoluut: het kan vriezen of het kan dooien. Ik ben zo dankbaar voor mijn wortels en mijn carrière in Nederland. Ik wil daar ook films blijven maken, dus ik zal nooit verdwijnen. Ik vind die aanbiedingen die nu komen heel leuk, maar ik blijf gewoon een boerin. En daar ben ik heel trots op.”

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Probeer nu 14 dagen gratisProbeer nu 14 dagen gratis

BIOS Bodies Bodies Bodies , vanaf 8 september

Schermverslaving leidt tot een hoop akeligs.

Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikelen
‘Bingen? Hoe meer documentaires, hoe beter’
&C Magazine

‘Bingen? Hoe meer documentaires, hoe beter’

Ik ben een notoire documentairebinger. En nee, dat zeg ik niet om interessant te doen, want de documentaires die ik kijk, gaan niet altijd over een supersonische nucleaire deeltjesversneller of het leven van een obscure zeventiende-eeuwse dichter. Nee, ik kijk vooral met heel veel plezier naar het leven van Beyoncé, Jennifer Lopez, Lady Gaga, Selena Gomez enTaylor Swift. Sterker nog, ik keek deze documentaires achter elkaar op één dag. Niet omdat ik van alle muziek van deze artiesten hou, maar omdat ik het fascinerend vind om hun worstelingen, vechtlust, ijdelheid, talent, doorzettingsvermogen en kwetsbaarheid te zien. Om ze te bewonderen en me soms ook aan hen te ergeren. Ik hou ervan om een fly on the wall te zijn. Ik kijk ook wel naar series, maar op de een of andere…

Lees meer
Extra handjes voor Schiphol
Nieuwe Revu

Extra handjes voor Schiphol

Dit is uitstekend nieuws! Naar aanleiding van alle ellende op de Hollandse luchthavens van vorig jaar is er een ‘security lane’ geopend op het MBO College Airport in Hoofddorp. Je zou denken dat de beelden van al die eindeloze wachtrijen jongeren zouden afschrikken, maar volgens schooldirecteur Philip Mol heeft de opleiding tot luchthavenbeveiliger juist aan populariteit gewonnen. ‘Jongeren zijn heel wendbaar, die zien gewoon dat perspectief,’ zei hij tegen NH Nieuws. ‘Dat optimisme zit misschien ook wel in de jeugd. Die zijn niet zo pessimistisch als volwassenen vaak zijn.’ Werkgelegenheid is er in ieder geval genoeg. Schiphol wil in de meivakantie 850 nieuwe securitymedewerkers in dienst nemen. De opleiding duurt tien maanden, iedere maand komen er zo’n vijftig studenten van school met een diploma. Maakt u zich geen zorgen, deze…

Lees meer
Effe viraal doen
Veronica Superguide

Effe viraal doen

De Avondshow met Arjen Lubach gaat het derde seizoen in. In het verleden zijn Lubach en co. goed geweest voor veel onvergetelijke tv-momenten, waarvan we de vijf opvallendste hebben gerangschikt. Je kunt ze nog eens zien via de QR-codes. Wat komt er dit seizoen bij?

Lees meer
‘Rijk zijn is echt niet altijd leuk’
Flair

‘Rijk zijn is echt niet altijd leuk’

Moet er een limiet aan rijkdom komen? Het is momenteel een veelgestelde vraag. Ondernemer en jonge rijke Jelline begrijpt het probleem, maar gelooft niet dat dat een oplossing is. “Ik besef heel goed dat mijn leven niet normaal is. Ik heb nooit als een arme student geleefd. Een die boterhammen met pindakaas moet eten, omdat ze anders de huur niet meer kan betalen. In goede tijden verdien ik makkelijk 300.000 euro per maand. Drie jaar geleden ontdekte ik het online ondernemerschap. Ik begon met dropshipping, later verdiepte ik me in YouTube-verdienmodellen. Dat loopt inmiddels zo goed dat ik een mooi inkomen heb en onlangs met mijn vriend een huis met een waarde van 1,3 miljoen euro kon kopen. Onze hypotheek is 5.500 euro per maand, dus niet bepaald een starterswoninkje. Ik…

Lees meer
Jada: ‘De waarheid wint áltijd’
Weekend

Jada: ‘De waarheid wint áltijd’

Jada Borsato stelt zich geen zorgen te maken over de eventuele rechtszaak rondom haar vader Marco, want'de waarheid wint áltijd’. Jada: ‘Jarenlang heb ik alleen maar lovende woorden over m'n vader gehoord. Als nu zijn naam wordt genoemd, komt er een oeh of iew! achteraan. Je leert echt de keerzijde kennen van bekend zijn en dat zet je ook aan het denken: wil ik dit wel?’

Lees meer