Help!  netflix verzuipt!

Netflix verkeert in nood! De streamingdienst heeft voor het eerst in de geschiedenis abonnees verlóren, met niet al te beste financiële resultaten tot gevolg. En dat nét eindelijk seizoen vier van z’n duurste serie ooit eraan komt: de nieuwe Stranger Things.

Het klinkt niet als een ontzettende ramp, het feit dat Netflix 200.000 abonnees heeft verloren. Maar als je dit tegenover het feit zet dat de streamingdienst er in 2020 en 2021 juist 54,6 miljoen nieuwe leden bij kreeg, dan is de ernst van de zaak al wat duidelijker. Daarnaast wordt verwacht dat er het volgende kwartaal van 2022 nog eens twee miljoen abonnees gaan vertrekken. Best pijnlijk dus… Gelukkig is content altijd nog koning en zal bijvoorbeeld het vierde seizoen van Stranger Things, waar Netflix enorm hoog op inzet, best wel wat hartjes terugwinnen. Althans, dat lijkt onderdeel te zijn van de ‘strategie’ van ’s werelds populairste streamer.

Business as usual

Op zich was het te verwachten dat er een dalende lijn in Netflix-abonnees zou komen. Per slot van rekening was er tijdens de pandemie en de wereldwijde lockdown een enorme toename in streaminggebruik. Want wie heeft er géén Tiger King in z’n joggingbroek gekeken tijdens lockdown nummer zoveel? Na zo’n grote ‘boom’ is een afname simpelweg onvermijdelijk. De wereld doet z’n best om weer terug te keren naar business as usual, mensen gaan er weer op uit en Netflix is niet meer het belangrijkste wat we hebben in ons leven.

Maar dat is niet het enige waarmee Netflix kampt. Zo neigt het kijkgedrag van veel jongeren meer naar TikTok en YouTube, terwijl door de oorlog in Oekraïne de algemene kosten voor het dagelijks leven in rap tempo stijgen. Als je al amper elektriciteit en gas kunt betalen, dan is Netflix wel heel erg een overbodige luxe geworden. Bovendien zijn er nog de legio andere streaming-services die concurrentie bieden. HBO Max, Disney+, Amazon Prime en Apple+ zijn maar een paar van de diensten die met Netflix strijden om felbegeerde ogen op hun content. Want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om: de content, en hoeveel mensen die willen zien.

De hoop is dat seizoen vier wat weggelopen kijkers terug kan brengen

De concurrentie

Apple+ heeft op dat gebied in principe niet bijzonder veel te bieden, maar de Original Series die ze produceren, zijn van bizar hoge kwaliteit. Severance, Shining Girls en Slow Horses zijn bijvoorbeeld prachtig geschoten en doen qua productiekwaliteit niet onder voor hoogwaardige films. Disney+ zet hoog in op z’n onmisbare franchises, Marvel en Star Wars, terwijl Pixar-films ook geregeld exclusief te bekijken zijn op de dienst. Dan is er HBO Max, dat aan de ene kant hoogwaardige drama biedt waar het merk al bekend om stond toen het nog gewoon ‘HBO’ zonder ‘Max’ was. Maar tegelijkertijd heeft de service ook de spectaculaire superheldenfilms van DC en de overige filmbibliotheek van Warner Bros. in de aanbieding. En dan Netflix, wiens strategie nog steeds hetzelfde lijkt te zijn als altijd: ‘Wij willen de wereld entertainen’. Is dat niet een overambitieuze, te ouderwetse insteek, met zo veel concurrentie ? Is Netflix niet een McDonald’s geworden die probeert te concurreren met sterrenrestaurants en dure brasseries? Een idee dat zeker zou kunnen werken, als Netflix ook daadwerkelijk de goedkoopste en makkelijkste optie was. Maar de tweede prijsstijging in twee jaar is inmiddels van kracht geworden, terwijl er ook restricties komen voor het o zo populaire delen van accounts.

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Probeer nu 14 dagen gratisProbeer nu 14 dagen gratis

Goedkoper model

Hoewel de voortekenen niet best lijken, heeft Netflix de strijd natuurlijk nog lang niet opgegeven. Zo overweegt de dienst een goedkoper model aan te bieden dat ondersteund wordt door advertenties. Iets wat hen trouwens meer die McDonald’s-kant zou opduwen, nietwaar? Tegelijkertijd pompt het bedrijf nog steeds exorbitante bedragen in z’n aanbod, dus wat dat betreft zijn ze zeker niet ‘cheap’. In 2021 heeft Netflix een geschatte zeventien miljard dollar uitgegeven aan productiekosten voor z’n films en series. Maar liefst 270 miljoen daarvan, anderhalf procent, ging naar het vierde seizoen van Stranger Things. Met dertig miljoen dollar productiekosten per aflevering is deze serie, op het aankomende The Lord of the Rings: The Rings of Power van Amazon na, de duurste ooit. De fantasyhorrorserie van de Duffer-broers, met Millie Bobby Brown en Winona Ryder in de hoofdrollen, is dan ook een van Netflix’ grootste hits. Terwijl de eerste seizoenen ervoor zorgden dat de streamingservice flink in populariteit steeg, moet het vierde, een na laatste seizoen hen juist uit de problemen trekken. Dat is natuurlijk niet de reden dat er extra veel geld in de serie is gestopt, want die budgetten zijn al lang voor Netflix’ slinkende cijfers bepaald. Tegelijkertijd is het wel passend, en pijnlijk ironisch, dat er in deze tijden van financiële nood een extreem dure serie gaat uitkomen. Nu maar hopen dat al die vertrekkers daardoor weer teruggaan naar de hamburgergigant onder de streamingdiensten.

ON DEMAND Stranger Things, Netflix, vanaf vrijdag 27 mei

In seizoen 4 van Stranger Things maak je kennis met vier nieuwe personages. Wij stellen ze vast aan je voor. VERONICASUPERGUIDE.NL/ NIEUWGEZICHT

Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikelen