Melk uit een kokosnoot

Judith (46), haar vriend Michiel (44) en zoon Foss (4) reden in januari dit jaar 3500 kilometer over het schiereiland Yucatán in Mexico.

De beste kindvriendelijke adressen in binnen- en buitenland.

Eén keer samen een verre reis, buiten het hoogseizoen. Nu kan het nog. En is Foss oud genoeg om met zijn ouders mee op backpack-avontuur te gaan.

‘We kijken uit over de boomtoppen van de jungle en Foss staat enthousiast te zwaaien naar de mieren, oftewel de andere mensen onder aan de tempel. Wij staan erbovenop na een steile klim op megatreden. De grote stappen vond ik spannender dan onze kleuter, die klom vrolijk door. En nu staat hij dus te glunderen; kijk eens hoe hoog ik ben, hoger dan de bomen! Onze eerste roadtrip met kind blijkt een groot succes. We hebben Yucatán, het schiereiland van Mexico, doorkruist.

IPAD-HULP Michiel en ik backpackten voor de komst van Foss wel vaker en we gunden hem ook zo’n ervaring. Hij was net vier geworden en omdat-ie wel op school zat, maar nog niet leerplichtig was, regelden we dat we ruim vier weken op pad konden. Ik stippelde de route uit en checkte van tevoren waar we zouden kunnen slapen, maar boekte alleen de eerste en de laatste accommodatie. Zo konden we gedurende de reis bepalen hoelang we ergens wilden blijven, en waren we zo vrij als een vogel.

Een korte vlucht hadden we al eens gedaan met z’n drieen en daar trokken we een wijze les uit: een kinder-iPad maakt het leven makkelijker, of in elk geval het vliegen. Deze keer namen we die dus wel mee en daardoor was de dagvlucht prima te doen. Verder keken we filmpjes, speelden we duizend potjes bingo, zetten we de lego in elkaar die we als cadeautje voor Foss hadden meegenomen, en deed hij spelletjes op het beeldscherm in de stoel voor hem. Wat, vanwege het enthousiast rammen erop, een minder groot succes was voor de man die daar zat. Op de terugweg deden die games het helaas niet… hielden we Foss voor.

KNALBLAUW WATER In Cancún aangekomen reden we met onze huurauto naar Chiquilá, een klein dorp tegenover het eiland Isla Holbox waar we de dag erna de ferry naartoe zouden pakken. Op het eiland kon het grote ontspannen beginnen. Met onze voeten in het witte zand dronken we uit kokosnoten, bouwden we zandkastelen en acclimatiseerden we. Toen we na een paar dagen echt uitgerust waren, maakten we een bijzondere wandeltocht. Dertig meter uit de kust liepen we door het helderblauwe water zo naar Punta Mosquito, het meest noordoostelijke puntje van het eiland waar een natuurgebied begint. Anderhalf uur lang wandelden we tot onze kuiten door de oceaan, met ons gezicht in de zon. Alles om ons heen was knalblauw, zo gaaf! Foss rende in zijn uv-shirt al spetterend voor ons uit om dan ineens weer stil te staan om langszwemmende vissen en roggen te bewonderen. Het laatste stukje werd-ie toch wel moe en droegen we hem op onze nek. Toen onze voeten het witte zand aan de overkant raakten, ploften we tevreden op een sarong, aten meegenomen mango en banaan en maakten ons weer klaar voor de terugweg.

Isla Holbox is een autovrij eiland met alleen maar zandweggetjes. Er mogen wel golfkarretjes rijden. Dus huurden wij er ook een om het eiland te verkennen. Foss zat prinsheerlijk, ook toen wij met man en macht het wagentje uit de modder probeerden te trekken. Avontuurlijk als we zijn, leek het ons een goed plan daardoorheen te rijden. Daar stonden we dan, weer tot onze kuiten in het water. Alleen was dat nu niet helderblauw, maar een modderplas. Terwijl steeds meer locals aankwamen om te helpen, was Foss inmiddels achter het stuur gekropen. Die zag de lol er wel van in. Wij ook hoor, helemaal toen we eenmaal weer schoon en droog aan onze cocktail nipten.

BIZARRE GROTTEN Na dit avontuur begonnen we met de echte roadtrip. We planden het zo dat Foss moe was als we instapten. Zo reden we voornamelijk als hij sliep. We zakten af naar Valladolid, een charmant stadje en een goede uitvalsbasis om dorpjes en cenotes (ronde grotten met onderin een zoetwaterpoel waarin je kunt zwemmen, red.) te bezoeken. Zo’n bizar idyllisch natuurverschijnsel! We zwommen tussen de vissen en soms zelfs schildpadden, terwijl boven ons de zon door het ronde gat met lianen naar binnen scheen. Na een paar dagen cenotes en dorpjes bezoeken, en boottochten maken waarbij we krokodillen en pelikanen spotten, reden we via de gele stad Izamal door naar Merida. Dat is een wat grotere stad waar op zondag de straten worden afgezet en de locals al heupwiegend de straat op gaan voor een feestje.

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Probeer nu 14 dagen gratisProbeer nu 14 dagen gratis

We maakten lange wandelingen door de stad met Foss in de inklapbuggy. Buiten het toeristische deel stuitten we op Mercado Lucas de Galvez met stapels fruit, groente en van die kale gele kippen. Kriskrasstraatjes vol geuren en kleuren. Onze blonde krullenbol viel daar enorm op, want er was geen andere toerist te bekennen. Foss vond het geweldig.

‘ZO GAAF: DE APEN SLINGERDEN BOVEN ONZE HOOFDEN’

TUSSEN DE BRULAPEN Een echt pareltje was ook Campeche, aan de westkust, ook wel de piratenstad genoemd. Een cowboyachtig, kleurrijk dorp uit vervlogen tijden met een dikke stadsmuur eromheen. Ook hier stapten we weer in een boot om wildlife te spotten. De flamingo’s waren favoriet. Vanuit hier reden we door naar Calakmul, dat is een eeuwenoude Mayastad midden in de jungle. We huurden een hutje aan de rand van het woud waar we in slaap vielen bij het gebrul van apen. Het ongerepte natuurgebied vol ruïnes was prachtig. Maar misschien was het wandelingetje van tien minuten met de eigenaar van onze accommodatie Hotel Puerta Calakmul nog wel indrukwekkender voor Foss. De apen slingerden boven onze hoofden! Toen we dus als klap op de vuurpijl ook nog zo’n megahoge tempel beklommen en over de bomen konden uitkijken, wisten we het zeker: backpacken met een kleuter is heel goed te doen.”

Tips

• Bezoek in Merida of Campeche de lokale markt: MERCADO PRINCIPAL. De kleuren, geuren, wirwar van straatjes, chaos: gewoonweg fantastisch. En een groot assortiment van onder andere fruit en vis.

• PALMA CENTRAL in Tulum is een foodtruck-parkje tussen de bomen met sfeerlichtjes, lange houten tafels en een kinderspeeltuin in het midden.

• CABAÑAS ECOTURÍSTICAS COSTA MAYA, een ecolodge onder Mahahual. Een fantastische back to basic plek, met hutjes op het strand zonder stroom. Overdag heerlijk ontspannen en zwemmen en ’s avonds kun je aanschuiven voor het diner met de catch of the day.

• BACALAR is een klein dorpje aan de Laguna Bacalar waar je nog echt de Mexicaanse cultuur kunt ontdekken.

• Neem een NOICE CANCELLING KOPTELEFOON mee. Foss heeft op een avond dat we in een buitenrestaurant met livemuziek zaten te eten, heerlijk in zijn buggy geslapen.

Dit artikel komt uit:
Ouders van Nu - Editie 11 - 2022

Terug naar overzicht

Alle artikelen
Vrouw die de Meilandjes miljonair maakte maar afgedankt werd, slaat keihard terug!
Story

Toen de Meilandjes ruzie kregen met hun manager Valérie Lempereur, de vrouw die de markante familie nota bene definitief op de kaart zette, typeerden ze haar ineens als onbetrouwbaar. Valérie, die deze week met een autobiografie komt, kondigt in Story haar zoete wraak aan...

De Engelse Escobar gaat cashen
Panorama

In november wordt de grote Britse crimineel Curtis ‘Cocky’ Warren (59) vrijgelaten. ‘De Engelse Escobar’ zat dertien jaar vast. In die tijd is er een hoop veranderd. Zo is hij ineens een celebrity geworden.

Geldvragen
MAX Magazine

FINANCIEEL JOURNALIST JAAP ROELANTS BEHANDELT IEDERE WEEK VRAGEN VAN MAX-LEZERS. Deze week: de gewone consument wordt de dupe van de strijd van de banken tegen crimineel geld. En wanneer stort de bank mijn te veel berekende rente terug?

Zelfs de desserts hebben schitterende herfstkleuren
Libelle Special

Met kastanjeroom en gehakte chocolade KASTANJEROOMTAART Voor 8 personen: boter om in te vetten • 6 eieren • 150 g fijne kristalsuiker • 1 blik (500 g) kastanjepuree (crème de marron) • 2 tl vanillepasta • 1 tl bakpoeder • 250 g amandelmeel • 200 ml slagroom • 100 g pure chocolade (70% cacao), grof gehakt. Extra: springvorm Ø 18 cm, bakpapier, elektrische mixer Verwarm de oven voor op 160 °C. Vet de springvorm in, bekleed bodem en zijkanten met bakpapier en vet dit ook in. Mix eieren en suiker minimaal 2 min. tot het mengsel lichtgeel en luchtig is. Voeg 400 g van de kastanjepuree toe en mix op lage stand tot het mengsel glad is. Voeg vanillepasta, amandelmeel en bakpoeder toe en spatel dit er zo luchtig mogelijk door. Giet het…

ULTIEME HERFSTTAART met karamel en speculooskruimels
Landleven

INGREDIËNTEN Voor de taart 200 g boter, op kamertemperatuur200 g suiker3 eieren200 g bloem2 tl bakpoeder¼ tl zout2 tl pumpkin spice-mix100 g pompoenpuree, afgekoeld Voor de vulling 200 g verse roomkaas125 g poedersuiker250 ml slagroom1 zakje klopfi x100 g pompoenpuree,afgekoeld1 tl pumpkin spice-mix Ter garnering handjevol walnootstukjes8 speculooskoekjes, verkruimeld½ pot zelfgemaakte pompoenkaramel Bereidingswijze Klop de boter met de suiker met behulp van een mixer tot het mengsel bleek en romig is. Voeg een voor een de eieren toe terwijl u blijft kloppen. Zeef de bloem met het bakpoeder, het zout en de specerijen boven een kom. Meng met een spatel het bloemmengsel door het botermengsel. Meng tot er geen klontjes meer zijn. Voeg nu ook de pompoenpuree toe en spatel deze er rustig door. Schep het beslag in een ingevette springvorm (diameter 18-20 centimeter). Bak de cake in…