‘Mijn grootste musical bleek goedkoper dan zijn kleinste producties’


leeuwenpak klopt, maar kan de werkwijze van Van den Ende bevestigen. “Ik snap wel dat je als multimiljardair niet in de zaal wilt zitten van je eigen musical om je vervolgens aan details te ergeren. Tegelijkertijd snapt Van den Ende dat het ook anders kan. Toen hij mijn bedrijf overnam, kwam hij erachter dat mijn grootste musical destijds goedkoper was dan zijn kleine producties. Die twee dingen hebben we daarna weten te combineren: mijn kostenbewustheid en zijn allure. Daar ben ik trots op.” Waar het rustiger aandoen na de verkoop van Endemol niet echt lukte, lijkt Van den Ende zijn werkweek na de verkoop van Stage Entertainment daadwerkelijk te hebben teruggeschroefd. Zo nam hij in april 2021 afscheid bij zijn investeringsvehikel Endeit, waarmee hij onder meer sociaal netwerk Hyves kocht en verkocht. Voor publieke optredens is hij vrijwel alleen nog maar te porren als het gaat over een van de goede doelen die hij steunt met de VanDenEnde Foundation.
VINGER IN DE PAP?
Zijn ondernemersgeest leeft echter voort in Medialane, het bedrijf van zijn dochter Iris dat o.a. NPO 1-hit Even tot Hier en theaterkraker Hij Gelooft in Mij produceert. In de televisiewereld denken veel mensen dat Joop daar meer bij betrokken is dan hij laat blijken. Zo zag Albert Verlinde veel mensen van Stage Entertainment naar de theatertak van Medialane vertrekken. Henny Huisman lijkt het logisch als Van den Ende zich hiermee bezighoudt, want: “Welke vader helpt zijn dochter niet?”
Zou Van den Ende iets achterhouden? Van der Veer: “In de tijd van Eyeworks gingen er al geruchten dat Reinout Oerlemans vanaf het begin werd geholpen door Joop, ook al is dat nooit bewezen. Medialane is ook weer echt een Van den Ende-bedrijf: tv- en theaterproducties, en exclusieve contracten met grote sterren als Matthijs van Nieuwkerk. Maar of hij ook aandeelhouder is? Geen flauw idee.”
TV Volle Zalen: Joop van den Ende 80 jaar, NPO 2, dinsdag 22 februari