Wat drinken we deze herfst?

In de winter drinken we graag glühwein, berenburg of zware rode wijnen. In de lente komen de eerste lentebockbiert jes op de markt en in de zomer wordt volop genoten van exotische cocktails, rosébiert jes, koele witte wijn en radlers. Maar wat drinken we in de herfst? Wie valt er voor het groeiende aanbod aan alcoholvrije drankjes? Twee experts van stëlz en fiorito praten ons bij over de drankjes van monica geuze en lil’ kleine. En glossy benaderde vier hippe bekende vrouwen met de vraag wat zíj deze herfst graag drinken.

Cocktails, mixjes, speciaalbiertjes of wijntjes…

Fiorito-perswoordvoerder Vincent van Dijk: ’Limoncello is in een jaar tijd enorm populair geworden’

Limoncello is een Italiaanse drank met een alcoholpercentage van tussen de 25 en 30 procent, die wordt gemaakt van citroenen. Het is vergelijkbaar met de Nederlandse citroenbrandewijn. Muzikant en acteur Lil’ Kleine (26), de artiestennaam van Jorik Scholten, schreeuwt van de daken dat hij dol is op limoncello. Samen met Ronnie Flex kwam hij met het nummer ’Drank & Drugs’ in 2015 op nummer 1 in de Top 100 en verdiende hij een dubbel platina plaat; dat nummer ging niet specifiek over limoncello, maar dat Lil’ Kleine graag een borrel lust, konden we er al wel uit opmaken. Als Glossy contact opneemt met de firma Fiorito, een Nederlandse producent van limoncello, ontstaat een leuk gesprek met perswoordvoerder Vincent van Dijk. Hij vertelt ons: ”Sinds vorig jaar is Lil’ Kleine één van de aandeelhouders van Fiorito, hij is dus mede-eigenaar. Verder doen we even geen mededelingen over Lil’ Kleine in relatie tot ons drankje, we willen hem even de rust gunnen nadat er de laatste tijd veel over hem te doen is geweest in de media. Ik wil jullie wel wat vertellen over onze limoncello. Vroeger werd limoncello in Italiaanse restaurants aan het einde van de maaltijd geschonken om de rekening wat te verzachten. Inmiddels is het omarmd als een feestelijk drankje dat je met vrienden deelt. Niet alleen na een diner, maar ook als aperitief of in een mix. Het is fris, toegankelijk, een beetje zoet en een beetje zuur; ik ken niemand die het niet lekker vindt. In een jaar tijd is het ineens enorm populair geworden. Dat heeft ook te maken gehad met corona: mensen grepen van alles aan om thuis het leven te vieren met een lekker drankje erbij. Limoncello is dan wel hét drankje dat je op tafel zet om met vrienden het leven te vieren. Er is in Nederland nog nooit zoveel limoncello verkocht als het afgelopen jaar en nu de horeca weer open is, zien we dat velen het ook op de kaart hebben gezet. We verwachten er dus veel van de komende tijd.”

’Sinds vorig jaar is Lil’ Kleine één van de aandeelhouders van Fiorito, hij is dus mede-eigenaar’

Stëlz medeoprichter Milan Voet: ’Met Monica’s power zijn we een gouden combinatie’

”Stëlz is ons merk en hard seltzer is het type drankje dat we maken. We hebben vier smaken: lime, raspberry, grapefruit en mango. Het idee is ontstaan toen ik in Amerika studeerde, waar de hard seltzer als drankje enorm populair aan het worden was. Het concept is eigenlijk vrij simpel: het is bruiswater met een fruitsmaak en in ons geval 4,5% alcohol. Waarom dit drankje nou zo populair is? Het speelt in op alle eisen die millennials en hippe jongvolwassenen op dit moment aan alcoholische drankjes stellen. Hard seltzer van Stëlz bevat geen suikers, geen koolhydraten en telt maar 63 calorieën. Als je dat vergelijkt met een biertje is dat ongeveer de helft, terwijl het alcoholpercentage nagenoeg vergelijkbaar is. Je kunt dus heel fris en toegankelijk een drankje drinken, zonder dat je dit direct merkt op de weegschaal.”

Samenwerking met Monica Geuze & Daniëlle Oerlemans

”We zijn met z’n vieren gestart, waarna Monica Geuze er al snel bij is gekomen als aandeelhouder. Vervolgens zijn we met onze producten de Albert Heijn ingegaan, Gall & Gall, Stach, Mitra, het on-demand bezorgbedrijf voor boodschappen Gorrillas, de Nederlandse online supermarkt Picnic, dat soort partijen. Ook is ID&T als aandeelhouder toegetreden, de grootste festivalorganisator van Nederland en de Benelux met grote evenementen als ’Mysteryland’, ’Awakenings’, ’Defqon’ en nog een hele rits aan festivals. Naast Monica Geuze is ook Daniëlle Oerlemans inmiddels aandeelhouder van ons merk. Dat we samenwerking zoeken met hippe bekende prominenten als Monica en Daniëlle heeft twee belangrijke redenen. De eerste is natuurlijk het financiële aspect. Ik ben nu 26, maar toen we met dit drankje zijn gestart, was ik 24. Bij de meeste 24-jarigen ziet de bankrekening er nog niet dusdanig dik uit dat je zomaar even kunt investeren in een nieuw product. Er was gewoon een financiële injectie nodig. Daarnaast pakken we de marketing net even iets anders aan dan de traditionele merken. Wij hebben full focus op online zichtbaarheid en willen graag een jonge doelgroep bereiken. Met Monica’s power als vlogger en presentatrice zijn we een gouden combinatie voor de pr rondom ons drankje. Daarnaast is Monica supercreatief, ze komt met veel nieuwe ideeën en is ook echt ontzettend betrokken bij het merk. Ze is elke week een aantal keren met ons in contact of op kantoor. Doordat we al onze content zelf maken met ons eigen team, hebben we een enorme voorsprong op de rest. Daar waar klassieke drankbedrijven al hun campagnes en acties één jaar vooruit plannen, plannen wij dingen negen uur vooruit! Als op maandag iets wordt bedacht, gaan we dinsdag filmen en staat het woensdagochtend online met een bereik van meerdere miljoenen mensen. Of Stëltz hét drankje van 2021 is? Absoluut man! Honderd procent! De verkoop is aan het exploderen. Mensen maken kennis met het type drankje hard seltzer, het is eigenlijk raar dat het al die tijd nog niet bestond. Bruisend water met een smaakje is altijd al ontzettend populair geweest. De laatste jaren is het aanbod daarin enorm toegenomen en nu er een beetje alcohol aan toe is gevoegd, zie je dat ook alle grote spelers instappen. In de Albert Heijn staan wij naast de hard seltzer van Heineken, Grolsch en Coca Cola. Zowel bierfabrikanten als frisdrankfabrikanten willen meedoen, maar ook waterfabri-kanten als Bar le Duc en sterke drankfabrikanten als Diageo, die Smirnoff Seltzer aanbiedt. Ik denk dat wij marktleider zijn in de winkels waar we aanwezig zijn, maar we hebben ook veel baat bij de marketingdollars van de grote bedrijven, die deze categorie samen met ons moeten gaan opbouwen. In elk geval zijn we heel blij met de uitstraling voor ons hippe drankje dat Monica en Daniëlle met hun media-aanacht genereren!”

’Monica is supercreatief, komt met veel nieuwe ideeën en is ontzettend betrokken bij het merk’

Monique Smit: ’Alcohol drinken moet geen gewoonte worden’

In Volendam staan de artiesten bekend om hun palingsound en vrijwel iedere Volendammer houdt wel van een visje. Maar ze schijnen ook wel lekker door te drinken daar in dat beroemde Noord-Hollandse vissersdorp. Glossy benaderde zangeres Monique Smit (32) met de vraag wat zij het liefst drinkt. ”Bij mooi weer drink ik graag een glaasje rosé, maar ik ben zowel een wijndrinker als een bierdrinker. Ik kan erg genieten van een lekker wijntje, vooral wit en rosé. Rode wijn ben ik wel aan het proberen, maar ik heb nog niet één keer iets gehad van: dit is fantastisch. Ik heb mensen om me heen die wijnkenner zijn en dan móet ik per se een glaasje proeven, maar daar kom ik nog niet echt in. Als het een warme dag is en we gaan het terras op, dan vind ik een koud biertje wel heel fijn. Het bierdrinken heb ik van mijn vader geleerd en daar ben ik heel blij mee. Met festivals en zo, waar je altijd van die onsmakelijke wijn hebt, vind ik het heel makkelijk dat ik gewoon een biertje mee kan drinken. Of ik goed maat weet te houden? Absoluut wel. Er zijn een paar gelegenheden waarbij de handrem eraf mag, zoals bij de kermis in Volendam. Maar voor de rest ben ik een nette drinker; ik weet precies wanneer ik moet stoppen om de volgende dag geen hoofdpijn te hebben of om te voorkomen dat ik te veel ga babbelen en misschien dingen zeg die ik eigenlijk niet zou moeten zeggen, haha. Gelukkig heb ik dat goed onder controle. Als ik het bij mezelf voel aankomen, zeg ik altijd: ’Doe mij maar een colaatje.’ Thuis drink ik over het algemeen vooral water en thee, maar een glas limonade met ijsblokjes vind ik ook superlekker. Als ik dat op het terras bestel, zetten ze het meestal voor mijn kinderen neer, maar dan is het voor mij, haha. Martijn en ik zijn geen stel dat thuis een fles wijn opentrekt bij het eten en daar dan echt voor gaat zitten of zo; wij drinken meestal een glaasje water bij het eten. Klinkt heel saai, maar ik heb het gewoon niet nodig. Als er vrienden over de vloer komen, dan wordt er altijd wel wat geschonken en dan drinken we mee. Maar we doen het bewust niet met z’n tweeën, omdat het anders een gewoonte zou worden en dat willen we liever niet.”

Lauren Verster: ’Aangeschoten zijn is heerlijk’

Programmamaakster en presentatrice Lauren Verster (41) probeert graag nieuwe dingen uit en kan echt genieten van een lekkere mix of goede cocktail. Maar ook op het gebied van koffie is de knappe blondine een pure liefhebber, zo vertelt ze Glossy: ”Ik heb sowieso een cappuccinoverslaving, haha. Ik heb wel geprobeerd te minderen, maar dat lukt voor geen meter, dus ik drink de hele dag door cappuccino’s. Het geeft me echt een lekker dopaminekickje. Qua alcohol drink ik graag gin-tonic, al sinds jaar en dag. Ik vind dat drankje lekker omdat het zoet is met een bitter nasmaakje, het drinkt als limonade. Bovendien blijf ik altijd vrij fit met gin-tonic, het geeft een soort upper. Van wijn of bier kun je een beetje sloom worden, daarvan krijg je een downer. Voor de rest hou ik van cocktailbars; ik weet in Amsterdam precies waar de goeie zitten. De strawberry daiquiri vind ik ontzettend lekker als hij goed gemaakt is, met vers aardbeie schaafsel en zo. Sinds een half jaartje ben ik ook gek op moscow mule, dat is een cocktail uit de longdrinkklasse. Hij bestaat uit wodka, gemberbier, suikersiroop, limoen en munt. Ook van een Baileys kan ik genieten, dat is gewoon een soort babydrankje maar dan met alcohol, haha. Ik hou helemaal níet van rosé, daar doe je me geen plezier mee. Of ik mijn eigen grenzen ken qua alcohol? Nou, ik ben geen persoon van alles of niets. Er is bijna elke dag wel een gelegenheid waar een drankje bij wordt geschonken, dus het heeft niet zoveel zin om me voor te nemen geen alcohol meer te drinken. Of ik ben op reis, of ik heb een spannende draaidag gehad die ik even wil afblussen met een drankje, of er is een feestje, of een diner, of we zijn bij vrienden, of ik zit gewoon gezellig met mijn liefje thuis: er doet zich elke dag wel een moment voor om een drankje in te schenken. Ik heb me voorgenomen om niet te stoppen met drinken, maar wel om te matigen. Ik doe dus geregeld twee, drie drankjes en dan hou ik ermee op. Af en toe heb ik een feestje waarop ik doorzak, maar echt tot het gaatje gaan, dat doe ik niet zo snel. Aangeschoten zijn is heerlijk, maar dronken zijn vind ik helemaal niet zo fijn.”

Emma Wortelboer: ’Na een voetbal wedstrijd smaakt een pilsje prima’

Bij het grote publiek kreeg Emma Wortelboer (24) meer bekendheid door haar deelname aan ’Ranking The Stars’, waar toenmalig spelleider Paul de Leeuw er altijd voor liet zorgen dat zijn gasten goed ’in de olie’ waren. De drank vloeide er rijkelijk, waardoor er hardere grappen werden gemaakt en pittiger uitspraken werden gedaan. Wie dat humoristische programma niet heeft gezien, zou Emma kunnen kennen van andere BNNVARA-programma’s als ’Spuiten & Slikken’ en ’DWDD’. Wie denkt dat Emma een feestbeest is dat zich geregeld laat vollopen, heeft het mis. Ze vertelt Glossy: ”Water. Ik drink vaak en graag water. Qua frisdrank hou ik helemaal niet van al die zoetigheid vol koolzuur. Sinas, cola, cassis en 7Up, dat heb ik eigenlijk nooit lekker gevonden. Wat ik wel heerlijk vind, is Club-Mate. Dat is een cafeïneen koolzuurhoudende frisdrank gemaakt van een maté-extract. Club-Mate kun je beschouwen als een ijsthee of minder zoete energydrank. Echt een topdrankje. Af en toe drink ik bier, zoals met carnaval of tijdens het dorpsfeest. Ik hou niet zo van wijn of sterke mixen, dus als ik alcohol drink, dan is het bier. Ik kom uit het oosten van het land, het past ook wel in die streek dat meiden en vrouwen bier drinken. Waar ik vandaan kom, drinkt iedereen eigenlijk bier. Het is makkelijk en ook wel lekker, zo’n koud biertje aan het eind van de dag. Bier heb ik leren drinken toen ik op voetbal zat. Na de wedstrijd smaakt een pilsje prima. In de stad wordt trouwens heel anders bier gedronken dan bij ons. Hier staan er gewoon kratjes Grolsch, maar in Amsterdam heb je brouwerij ’t IJ die met allerlei speciaalbiertjes het hippe volk bedient. Speciaalbier, daar ben ik niet zo van.”

Miss Nederland Denise Speelman: ’Je zult mij niet gauw dronken tegenkomen’

Denise Speelman (23) moest als Miss Nederland het afgelopen jaar balanceren tussen wel en niet toegestane fotoshoots en interviews op afstand. In gesprek met Glossy zegt ze: ”Het afgelopen jaar heb ik full time gewerkt als Miss Nederland en daarnaast ben ik stylist. Die beide vaardigheden heb ik gecombineerd. Ik moest mezelf immers ook kunnen kleden voor events waar ik naartoe ging. Ik ga nu ook weer werken als stylist, dus het is een heel mooie combinatie geweest. Ik heb andere inzichten gekregen, zoals hoe ik één en ander inhoudelijk meer invulling zou kunnen geven. Zelf heb ik een aantal jaar geleden een eetstoornis gehad en ik merk nu nog steeds wat kleding met je kan doen en hoe goed je je kan voelen als je binnenkomt met precies de goeie outfit. De mensen die op dat moment om je heen zijn, zien dan dat je in het goede lichaam zit. Mede door je kleding.”

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Nederlandse top titels in één app!

Al abonnee?
Log in om verder te lezen

Qua alcohol heeft Denise het rustig aan gedaan in de coronaperiode. Ze vertelt ons over haar lievelingsdrankje: ”Het liefst drink ik een gin-tonic. Dat ben ik de laatste jaren heel lekker gaan vinden. Ik heb nooit het gevoel van: ik heb zin in alcohol. Dat zul je mij nooit horen zeggen. Maar ik vind gin-tonic gewoon een heerlijk drankje. Het staat voor mij voor ontspanning en ik kan ernaar uitkijken na een lange dag werken. Dat je heerlijk onderuit gaat zitten met zo’n lekker mixje, maar dan is één ook goed genoeg voor mij. Het is lekker fris, daar hou ik van. Ook hou ik wel van een wijntje hoor, rood of droge witte wijn, en dan lekker kletsen met vriendinnen. Bij een stuk vlees vind ik het lekker om rode wijn te drinken, bij een pastaatje vind ik witte wijn lekker. Maar ik heb geen alcohol nodig om het gezellig te laten zijn. Ik ben ook altijd de BOB, ik bied altijd aan om te rijden omdat ik het net zo goed naar mijn zin heb met een spaatje rood. Ik drink af en toe een drankje omdat ik het lekker vind als ontspanning. Je zult mij niet zo gauw ergens dronken tegenkomen. Het is echt heel zelden dat ik een keer te veel drink. Of ik weleens flink aangeschoten ben geweest? Nou, door corona kon er natuurlijk sowieso erg weinig worden gefeest en gestapt. Ik ben nu 23 en heb het feesten en stappen rond mijn zestiende, zeventiende ontdekt. Maar op díe manier uitgaan, dat vind ik niet echt leuk meer. Na één of twee drankjes vind ik het meestal al wel mooi geweest. Maar de laatste anderhalf á twee jaar heb ik qua uitgaan niets meer gedronken. Het past ook niet zo goed bij mijn leven als Miss en model. Ik vind het fijn om iets aan mijn dag te hebben, dus lekker te kunnen sporten of gezellig aan tafel te kunnen zitten met vriendinnen of familie. Daar mag dan best een wijntje bij, maar het gaat mij er dus niet om dat ik dan maar alcohol kan drinken. Dat is nooit mijn idee van ’een drankje drinken’. Kortom: op een zomerse dag op het terras is een gin-tonic wel erg lekker, maar zeker geen vereiste.”

Tekst: Andries Jelle de Jong/Foto’s: Fiorito, Stëlz, Ruud Baan (AVROTROS), Annemieke van der Togt (BNN), Valentina Vos (BNN), Herôme & Getty Images, ANP

Dit artikel komt uit:
Glossy - Editie 3 - 2021

Glossy - Editie 3 - 2021
Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikelen
‘Wat een snoepwinkel is Tinder’
Weekend

‘Wat een snoepwinkel is Tinder’

Angela Groothuizen keek wel even vreemd op toen haar man Rob haar na een relatie van 30 jaar ineens vertelde dat hij liever alleen was. Ze besloten apart van elkaar te gaan wonen en zijn sindsdien meer vrienden dan geliefden. Vandaar dat Angela besloot zich aan te melden bij Tinder. ’Sindsdien swipe ik me suf.’

Lees meer
‘Dat gif kan nu overal in mijn lichaam zitten’
Mijn Geheim

‘Dat gif kan nu overal in mijn lichaam zitten’

Intens blij was Tara (29) toen ze zo’n zes jaar geleden een borstvergroting kreeg. Tot het de boosdoener bleek van haar lange waslijst aan lichamelijke klachten: door de lekkende siliconenimplantaten kwamen er gifstoffen in haar lichaam terecht. Of haar gezondheid blijvende schade heeft opgelopen, kan alleen de tijd uitwijzen. “Ik wil vrouwen waarschuwen en ze ervan overtuigen dat ze helemaal goed zijn zoals ze zijn.”

Lees meer
Samantha steenwijk ‘Alle steenwijkjes zijn doordrammers’
Flair

Samantha steenwijk ‘Alle steenwijkjes zijn doordrammers’

In het coronajaar waarin ze niet kon optreden, was er gelukkig wel veel televisiewerk voor zangeres Samantha Steenwijk (35). Daarnaast schreef ze een stapel liedjes, want ze wilde zich vooral nuttig maken. “Stilzitten is niks voor mij. Ik vond dat er ook iets goeds moest voortkomen uit zo’n vreselijk jaar.”

Lees meer
Vader Mart Hoogkamer verlaat gezin
Story

Vader Mart Hoogkamer verlaat gezin

Politie trof hem beschonken op straat aan In zijn megahit Ik ga zwemmen (in Bacardi Lemon) zingt Mart Hoogkamer (23) over de vrolijke kanten van alcoholgebruik. Buiten de schijnwerpers heeft de zanger echter te maken met de schaduwkant van drankgebruik. In de documentaire 3Doc: Van vader op zoon, wordt een schokkend beeld gegeven van het leven van de jonge zanger. Marts vader Mart senior brak op vijftienjarige leeftijd door als zanger, nadat hij werd ontdekt door Willem van Kooten. Na twee plaatjes was het echter gedaan met zijn carrière en Mart senior had moeite dat te accepteren, wat leidde tot periodes van extreem alcoholgebruik. Met alle gevolgen van dien. In de docu is te zien dat Mart op de plek staat waar hij ooit zijn dronken vader moest wegtillen, nadat hij…

Lees meer
‘Ineens ging de rem eraf en werd ik stronteigenwijs’ Crematorium- en Business Class-baas Harry Mens
Panorama

‘Ineens ging de rem eraf en werd ik stronteigenwijs’ Crematorium- en Business Class-baas Harry Mens

Harry Mens is op de zondagochtend-tv niet stuk te krijgen. Al bijna een kwart eeuw is hij de gastheer van Business Class, het programma waarin ondernemers in de watten worden gelegd. Een tragische gebeurtenis uit zijn jeugd was de kickstart voor een succesvolle carrière als ondernemer. “Het heeft heel veel nadelen als je vader jong doodgaat, maar zeker ook voordelen.”

Lees meer